Fortfarande mest sol och rejält varmt!

Den s.k. högsäsongen är över för den här gången. Stränderna är inte längre fulla med soltörstande västerlänningar och ute på vägarna ser man numera mest thailändare. Den gångna säsongen har det verkligen varit stor tillströmning av turister, så många har det inte varit här sedan före tsunamin. Även om det för min egen del blir för mycket folk på stränderna så gläds jag med alla som har turismen som sitt levebröd. De har haft en riktigt bra högsäsong i år.

Att det nu är lågsäsong och monsunperioden står för dörren betyder inte att Phuket stänger ner helt och hållet. Visst minskar turistströmmen men den upphör inte. Det blir i stället turister från andra delar av världen som kommer hit; australiensare, sydafrikaner, folk från de arabiska länderna runt gulfen etc. De är inte soldyrkare som europeerna utan uppskattar att det är lite mer mulet och något svalare än vad de har i sina hemländer.
Under monunperioden - som sträcker sig från maj till slutet av november/början av december - regnar det mest på nätterna samt en och annan eftermiddagsskur. Visst förekommer det heldagsregn, men det är inte så vanligt. Det är också mer mulet än under högsäsongen men för den som vill bli solbrun spelar det inte någon större roll. Brun blir man oavsett om det är mulet eller soligt.

I övrigt så går livet sin gilla gång för oss, vi stortrivs med tillvaron och ångrar inte att vi tog steget och flyttade till varma, sköna Thailand. Visst kan man sakna våren och sommaren i Sverige, men dessa årstider är ju som bekant väldigt oberäkneliga och när jag de senaste dagarna fått rapporter om kalla, nordliga vindar och snöflingor i majluften då känner jag att jag har hamnat på rätt ställe, jag som avskyr kyla och älskar sol och värme. Assar som ligger här på terassen nedanför mina fötter, plirar på mig och jag tycker mig nästan se att han nickar instämmande till det jag skriver...

Jag önskar er alla en trevlig fortsättning på det som är kvar av veckan och så småningom, en trevlig helg!

Kommentarer
Postat av: Marie-Anne

För precis ett år sedan landade jag på Phuket - och vilken fantastisk månad jag hade! Nu längtar jag verkligen tillbaka när jag tänker på hur det var! Fast - visst är våren i Sverige fantastisk när den är som bäst. Och snart blommar syrenerna......... Så jag kommer till vintern istället! Ha det bra och njut av lågsäsongen - den är helt underbar!

2011-05-05 @ 18:26:20
URL: http://majasresor.blogspot.com
Postat av: Britten

Men Christer vad du frestar mig med både Assar ..räkorna, bassängen.....och ja t.o .m glassen

2011-05-05 @ 22:15:59
Postat av: Lotta

Är övertygad om att Herr Assar trivs lika bra som ni. Det är roligt att höra att ni trivs och känner att ni gjort ett riktigt val. Det valet blir ju även vårt en gång och kanske tidigare än vi trott, vi får se.....

2011-05-06 @ 09:10:34
Postat av: Gunnel

Det låter verkligen mysigt. Idag snöar det och vi har ca 60 cm is kvar, så jag skulle nästan vilja bli tvärsnört till solen och värmen för en kväll. Vi skulle säkert ha en trevlig kväll. Hälsa dina killar!

2011-05-06 @ 19:49:46
Postat av: Annika

Ha det så gott i värmen, vill du uppleva våren kan du ju bara kolla på min blogg så är det klart sedan, ha, ha! Kram till er alla 3

2011-05-09 @ 22:13:17
URL: http://annikathailand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0