En skön fredag

Idag efter en god frukost på terassen tog vi det lugnt i ett par timmar. Sedan bar det av i taxi till Patong, som är den största badorten på Phuket. Där finns allt, en massa restauranger med härlig mat, shopping av ofantliga mått, både mängder av kopierade produkter längs den flera km långa strandgatan, men även ett enooooormt köpcenter som heter Jungceylon. Där kan man gå i flera timmar, äta gott, handla kläder, böcker, billiga cd-skivor och dvd-filmer (ej kopior), få massage, genomgå plastikoperationer och andra skönhetsbehandlingar m m, m m. Det bästa av allt är för min del den enormt stora mataffären Carrefour, där man kan köpa allt möjligt gott.

Nu stod inte shopping på vår dagordning idag, utan vi skulle till juristkontoret pga balansräkning och årsbokslut i vårt företag. Det är jag som står som company manager vilket innebar att jag fick skriva under ca 60 dokument, alla skrivna på thailändska. Fick också en förkortad version på engelska, och revisorn hade inte några invändningar som tur var.
Det hela var över på en kvart och vår taxichaufför, en man från vår by, väntade i sin bil, som de ofta gör när man åker någonstans.

På eftermiddagen var vi ner till byn och hämtade en tavla som vi köpt i går kväll. Vi hade inte med oss kontanter att betala den med då, därför slutfördes affären idag. Tavlan är målad av de ung kille, Amrit, som nyligen har öppnat ett litet galleri i byn. Han är utbildad vid en känd konstskola i Bangkok och han verkar vara en mycket skicklig målare. Både hans pappa och farfar var också konstnärer. Han målar främst motiv från den gamla thailändska historien och mytologin. Den tavla vi köpte föreställer en kamp mellan det onda och det goda, motsvarande yin och yang. Det är mytologiska apor som kämpar med varandra. Jag utgår ifrån att den goda sidan vann.

Motiven är ju mycket asiatiska, och skulle inte passa hemma i Sverige, men här passar de mycket bra tycker jag. Det är roligt att ha lite asiatisk prägel på inredningen.

På väg ner till byn kunde jag inte låta bli att ta ett foto av ett jättestort upptornande åskmoln. Regnperioden närmar sig och då blir det oroligt i lufthavet och det brukar komma åska och regn på natten. Dagarna är emellertid soliga och fina, och fördelen här är att även om det är mitt i natten och regnet öser ner, så understiger sällan temperaturen ca 27 - 28 grader.

Längs vägen såg jag också ett träd som dignade av stora härliga Pomelofrukter, fast här heter de inte Pomelo utan Som Åå. De liknar grapefrukt men är mindre beska och man köper oftast färdigförpackade "filéer" i affärerna, där det vid fruktavdelningen brukar stå några flickor och skala och sedan med en vass kniv ta bort själva skinnet på varje klyfta. Det är nämligen så tjockt och segt att det inte går att äta. Jag har en gång köpt en hel pomelofrukt som jag försökte skala och "flå" själv, men det var nästan omöjligt. Det är bättre att låta någon som är proffs på den saken göra det. Precis som thailändarna avnjuter jag den frukten, och även många andra frukter, genom att doppa bitarna i något som kallas Prik glüa, som ordagrant betyder peppar salt. Det är en blandning av strösocker, torkad pulveriserad chilipeppar och lite salt. Det är jättegott till den syrliga frukten och saltet behövs i värmen.

Fredagen är snart helt till ända och jag börjar känna att det är dags för några timmars sömn.

På återseende!

Den regnigare perioden närmar sig...

En av mina favoriter, citrusfrukten Som Åå, eller Pomelo

En nyinköpt tavla av konstnären Amrit

Bästa thairestaurangen!

Nere i vår by, som heter Baan (= by, hem, hus) Sai Yoan, ligger en fantastisk restaurang som heter Banana Corner. Där äter vi mest varje kväll. Vi har under alla de år som vi tillbringat våra semestrar i Thailand, inte ätit så god thaimat som just på denna restaurang. Dessutom är den urmysig, har trevlig personal och håller samma låga priser som de enklare thairestaurangerna. En varmrätt med ris går på ca 20 kronor och en flaska sodavatten med is kostar 3 kronor.

Vårt hus ligger ca 10 minuters promenad från själva byn, och på vägen ner passerar man en "elefantfarm", ett ställe med 11 elefanter. Där kan man rida på de ståtliga djuren, en upplevelse som jag kan rekommendera. Bilder från en sådan tripp finns under månaden december i bloggen.

Idag ska vi in till Patong, för att träffa den jurist som handhar vårt bolag. Det är via vårt bolag som vi har kunnat köpa tomtmarken som huset står på. I thailand kan en utlänning äga ett hus, men marken som huset står på kan man som privatperson inte köpa och äga. Därför har vi bildat ett bolag som heter Scherloff Co. Ltd. Vi leasar således marken av oss själva för en symbolisk summa. Bolaget är inte verksamt utan hålls vilande. Men det är ju en hel del pappersexercis med balansräkningar, bolagsskatter etc som ska klaras av. Därför har vi hjälp av en thailändsk jurist, för all dokumentation är skriven på thailändska. Dessutom är vi ju inte några egenföretagare i egentlig mening, så även om vi kunde skriva och tala thailändska flytande hade vi behövt professionell hjälp.

Vädret är idag, som de flesta dagar, soligt och varmt med en lätt bris. Det är 32 grader i skuggan just nu, kl 10.30 på morgonen.

På väg ner till byn, OBS elefanten i mitten!

Entrén till restaurang Banana Corner

Lummigt och mysigt

Man äter i en magisk trädgård!

Räkor i Masamancurry & kyckling i grön curry

Alla goda ting, även cocospalmer, är tre!

Eftersom alla goda ting sägs vara tre, bytte vi igår ut ett skadedjursangripet träd mot en tredje cocospalm.

Som ni har förstått tycker vi mycket om denna sorts palm. Cocospalmen är härdig, den klarar både torka och mycket vatten, den blir inte angripen av insekter, den är vacker och ger härliga cocosnötter samt även skön skugga.

En annan fördel med palmer är att de har ett mycket litet rotsystem, faktiskt bara en liten klump, vilket innebär att man inte behöver vänta på att de ska växa upp i trädgården, utan man kan köpa en fullvuxen palm på en gång.

Redan igår eftermiddag kunde vi dra nytta av den nya palmens skugga när vi låg och läste vid poolen. Enligt trädgårdstjejen bör vi kunna skörda cocosnötter om 2 - 3 år. Förutom att man kan ta vara på nötterna, ser det ju mycket exotiskt ut när palmen har klasar av stora cocosnötter under bladfästena.

Den regnigare perioden är i annalkande, och sent igår kväll hade vi åska och regn. Idag skiner dock solen som vanligt. Klockan är nu 10.30 och det är 32 grader i skuggan. Det känns som att det är dags för dagens första dopp i poolen...

Här är jag STAM-kund

Grön diskussion, med Ngiem som tolkhjälp

Och sedan betala, förstås

Det gamla trädet var angripet av larver

Fyra man fick jobba hårt...

Så var den äntligen på plats!

De planterar så snyggt även runt palmen.

Gammalt och nytt

Här på thailändska landsbygden samsas både gammalt och nytt. Under alla de år som jag besökt landet har man vid nästan varje liten butik eller kiosk även en "mjölkbrygga" med glasflaskor fyllda med knallröd bensin. Den är avsedd för alla de mopeder som kör omkring. Nästan alla thailändare, som inte har råd med bil, har en moped, typ EU-moppe. På den ser man ofta hela familjer köra omkring. Att se mamma, pappa samt tre små barn på samma moped är inte någon ovanlighet. Det är hjälmtvång för mopedister och motorcyklister i thailand, men bara för föraren! De övriga som trängs på mopeden behöver inte ha hjälm. Många struntar i hjälmen och får, om de blir stoppade av polisen, böta 400 bath (ca 80 kronor), en ansenlig summa för den vanlige thailändaren.

Det senaste året har det kommit upp nya, moderna tankställen för mopederna, men det vanligaste är trots allt det rangliga träbordet med gamla thaiwhisky- eller romflaskor fyllda med bensin.

Ibland kombineras försäljningen av bensin med en och annan bananklase, för den händelse att även föraren behöver ett energitillskott!

Behöver man endast själv vätskepåfyllning, kan man t ex stanna vid den till bar ombyggda folkvagnsbussen som parkerar invid vägen nere i byn. På kvällen lockar man presumtiva kunder med blinkande lampor och ljusslingor i kulörta färger. Lite kitchigt, men kul, det är en härlig kontrast till vårt stela och välordnade Sverige.

B B - Bara Bensin

B & B - Bensin & Bananer

Vätskekontroll...

En härlig heldag runt ön.

Våra vänner Annika och Rulle har hälsat på oss i tre dagar. Vi har haft det jättetrevligt tillsammans.
Andra dagen gjorde vi en rundtur på ön med vår gode vän Ngiem vid ratten i hans komfortabla sexsitsiga Toyota Wish.

Efter en god frukost begav vi oss till Kata Wiewpoint, där man har en härlig utsikt över den sydvästra delen av ön.

Därefter gick färden vidare till Phuket Town där vi tog en iskall Coffe Shake på ett utsiktsberg som heter Khao Rang, eller Rang Hill på engelska. Sedan var vi sugna på lunch och vi åkte ca en mil norrut på den östra sidan av ön, till ett ställe som heter Laem Hin. Därifrån tog vi en longtailbåt ut till en jättestor flotte som låg ca 500 meter ut till havs. Där bedrev man fiskodling i nätkassar och drev även en restaurang där de uppodlade fiskarna så småningom hamnade på gästernas bord. Vi åt krabba med vitlök och peppar, en god fiskfilé i vitlök och curry samt bläckfisk i vitlök. Det smakade mycket gott!

Därefter gjorde vi ett stopp vid ett av de stora shoppingcenter som finns på ön, Tesco Lotus där vi inhandlade lite trädgårsprylar på varuhuset Home Pro. Sedan åkte vi söderut till Phukets största buddhisttempel, Wat Chalong. Bilder från det templet finns sedan tidigare på min blogg. Templet, som består av ett flertal byggnader, är otroligt vackert och man bör inte missa det om man besöker Phuket.

Vi återvände därefter hem och tog ett svalkande dopp i poolen, innan det var dags för att gå ner till byn för att äta middag.

Vi var överens om att vi haft en riktigt skön dag tillsammans!

En god frukost innan dagsturen på Phuket

Scherloff Tours guidar...

Utsikt över Kata beach och Karon beach

Longtailbåten stävar mot målet, en härlig lunch!

Longtailbåt till en stor fiskodlingsflotte/restaurang

På väg till en härlig lunch!