Ny morgon, ny dator!

Efter en skön natts sömn har vi nu avslutat en god frukost på terassen. Det är mulet men temperaturen ligger på behagliga 28 grader och det blåser en lätt bris.

Sista dagen i Stockholm gick jag till InLIfe-butiken vid Sergels Torg och inhandlade en ny dator, en Macbook Pro 13.3". Min gamla Mac ska, efter lång och trogen tjänst, nu fungera som "väderdator" till S, vars stora intresse är meteorologi. Han laddar ner mängder av väderdata från USA som han bearbetar och därefter tar fram olika prognoser. Under den gångna natten har jag tankat över all data från min gamla dator till den nya så nu sitter jag och gottar mig åt min nya, fina maskin. Man kan ju undra över hur man, för inte alltför många år sedan, klarade sig utan Internet. T.ex. så kan jag för en summa om 46 kr/mån, via Skype, ringa obegränsade samtal till min mammas fasta telefon. Skype fungerar numera så bra att man inte märker någon skillnad jämfört med att tala i en vanlig fast telefon.

Senare idag ska jag åka och klippa mig. Det är billigt i Thailand. Vill man hålla kostnaden på en minimal nivå så har vi en frisör nere i byn som tar 80 baht för en klippning. Då ingår också rakning med rakkniv, om man så önskar, samt en stunds nackmassage. 80 Baht motsvarar ca 18 kronor. Då jag är lite kräsen vad gäller klippning så går jag numera och klipper mig på en lite "finare" salong där det kostar hela 200 baht (46 kr) att få håret klippt. Då ingår hårtvätt och balsam både före och efter klippningen. Killen som klipper, Tåi, är utbildad i Bangkok och är en mycket skicklig frisör. Eftersom prisnivån är så hög (!) på den salongen så är det endast västerlänningar som klipper sig där, har han berättat för mig.

Eftersom det är fredag idag vill jag passa på att önska er alla en riktigt trevlig helg!

Kommentarer
Postat av: Annika

Rulle och Daniel klipper sig i vår by Huay Yang och det brukar kosta mellan 80-100 bath. Massage och rakning ingår förstås. Löjligt billigt. Hha en skön helg och blogga mycket på din nya fina dator.

2010-11-06 @ 00:21:05
URL: http://annikathailand.blogg.se/
Postat av: Lotta

Wow så fin! Försökte skicka en kommentar igår men då ville inte vår dator vara med...

2010-11-08 @ 08:35:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0