Trädgårdstider

Trädgårdstider, det är det året om här i Thailand. Men den stora trädgårdsmässan i Phuket Town, den hålls bara en gång per år. Det förekommer mindre trädgårdsmässor lite nu och då men vid den här stora mässan deltar försäljare och utställare från hela Thailand. Det var artonde året i rad nu som den hållits.
*****

När man går där så kan man inte låta bli att önska att man hade haft en större trädgård. Men vi åkte inte tomhänta från mässan i alla fall. Förutom några annorlunda orkidéer, den röda busken och en Lotusblomma köpte vi några jasminbuskar, två citronträd samt två Kaffir Lime-träd. Det är bladen från Kaffir Lime som man använder som smaksättning i thailändska curryrätter. Häromdagen skulle jag laga en curry men upptäckte att jag glömt att köpa Kaffir Limeblad. Men så kom jag plötsligt på att jag kunde gå ut i trädgården och skörda blad från min egen planta, det kändes kul!
****
Apropå busken "Kärlek vid första mötet", kallas också Mangkono (Xanthostemon verdugonianus), så härstammar den från Filippinerna. Den är endemisk, d.v.s. förekommer endast (i vilt tillstånd) just där och ingen annanstans i världen. Trädet kallas också för Fillipinskt järnträ och är ett av det allra hårdaste och hållbaraste träslagen i världen. Träet används bl.a. till fartygskölar samt till att göra bowlingklot av. Träet är så hårt att vanliga järnspikar inte går att slå in i stammen och att såga ner ett träd med en stam på ca 70 cm i diameter sägs ta mellan två till fyra dagar, så hårt är träet. Vi får be en stilla bön att vår buske inte växer oss över huvudet för det verkar ju inte som att man kan beskära trädet i en handvändning.
***
Vädret här nere är som vanligt varmt och skönt. De flesta dagar är det växlande molnighet och uppehåll men nu och då kan det komma en skur. Men det är ju inte något konstigt med det, vi är inne i monsunperioden och skulle egentligen ha mer nederbörd än vad vi hittills haft.
*****
På lördag kommer min syster, systerson och mamma på besök. Min mamma fyller 80 i mitten av augusti och det ska bli trevligt att få fira henne här nere hos oss. Nu håller vi tummarna för att regnet ska lysa med sin frånvaro under deras vistelse här, eller åtminstone hålla sig till att falla på nätterna.
***
Ha en skön fortsättning på sommaren, vare sig nu solen lyser över er eller om det regnar!

Kommentarer
Postat av: Britten sa

å tack för att du påminde mig om cornflakers bakelserna......ååå va jag ser fram emot att smaka dom igen..men om jag minns var bageriet låg tro ?...å mer än allt önskar jag att ni får det trevlig när bojjan kommer...kram

2010-08-02 @ 19:59:09
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Annika

Ta väl hand om mamsen och de andra och hoppas ni får det riktigt trevligt och bra väder.

2010-08-02 @ 21:30:45
URL: http://annikathailand.blogg.se/
Postat av: Marie-Anne

Där hade jag velat vara! Vilka fantastiska blommor! Men den tiden kommer väl - får väl nöja mig med pelargoner och svenskodlade orkidéer så länge.........

2010-08-02 @ 21:46:06
URL: http://majasresor.blogspot.com
Postat av: Lotta

Och snart är det väl så fullt i er trädgård att ni får ta till macheten för att komma fram till poolen... :-)

Ha det så trevligt under besöket men glöm inte blogga.

2010-08-04 @ 08:18:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0