Skön lördag

Idag har vår kompis Ngiem varit här och tagit en fika tillsammans med oss. Därefter följde jag med honom till stan. På väg dit stannade vi till vid en veterinärmottagning där jag med Ngiem som tolk införskaffade medel mot bandmask. Vår huskatt Sigrid har blivit mager som en Belsen-fånge och vi har upptäckt att katterna har fått mask. Nu fick jag emellertid tag i masktabletter samt några droppar som man ska gnida in i nackskinnet på katterna. Det motverkar att en speciell sorts fluga lägger ägg i kattens päls. Det är de flugäggen som katten får i sig när den tvättar pälsen och sedan blir det små vita maskar i magen.

Färden gick vidare in till stan där Ngiem skulle köpa nya däck till sin stora fina Toyota Wish. Däcken slits ju fort eftersom han kör taxi med sin bil. Nu hade han haft den stora turen att av en annan god vän från Sverige ha fått pengar till dessa däck. Dem förutan hade han inte kunnat genomföra något däckbyte idag. Hela turistnäringen i Thailand går på sparlåga och det har naturligtvis även drabbat de som försörjer sig på taxikörning. De turister som ändå kommer hit är mer om sig och kring sig vad gäller pengar, även om man inte själv har drabbats av den ekonomiska krisen så har den ju smittat ner många som håller extra hårt i plånboken, även om de inte behöver. Men idag sken Ngiem som en sol, pengagåvan hade kommit som en skänk från ovan och vi återvände från stan med sprillans nya Bridgestone-däck. Det är extra viktigt här att ha bra däck med ordentligt mönster, för de tropiska skyfallen gör att vattenplaning är vanligt förekommande. Något som Ngiem fick erfara för ett par år sedan då han just p.g.a. vattenplaning kraschade med sin dåvarande bil som bara blev till mos. Själv hade han änglavakt och kunde gå ur bilvraket med en skråma på ena kinden och lite ont i nacken.

Eftermiddagen och kvällen har vi tillbringat vid poolen och middagen därefter bestod i kväll av varma mackor med rökt kalkon, tomat och vällagrad grevéost. Det smakade mycket gott som omväxling till den goda thaimaten.

Har läst på nätet om att ett nytt, kraftigt regnväder är på gång i Sverige. Jag håller tummarna för att det snabbt ska dra förbi och att ni ska få tillbaka sol och värme.

Ha en skön lördagkväll och en lång, skön sovmorgon i morgon!

Kommentarer
Postat av: britten

som alltid trevlig läsning...Här i holmträsk är det en sån fin kväll som det bara kan vara i Holmträsk.....sjön är så kav lugn och spegelblank så jag får nypa mig i skinnet för att fatta att det kan vara såååå vackert

2009-07-18 @ 20:28:47
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Annika & Rulle

Hälsa Ngiem att vi är glada för hans skull så han kan köra tryggt när det monsunregnet kommer. Kul att ni äntligen bloggar igen så vi får vara med litet och hkolla vad ni hittar på för kul eller bara njuta av lite bilder. Jag har gjort ett kort inlägg på min blogg så kolla om ni vill.



Kram till er båda från Annika & Rulle

2009-07-18 @ 20:44:43
URL: http://annikathailand.blogg.se/
Postat av: britten...

hej igen....vad har hänt med katten sigbritt då tro ?....

jo du det där med slitna däck känner man ju igen..tycker vi köper nya däck hela tiden, dom nöts fort och gubben är jättenoga med däck...hoppas eran dag har varit bra....

2009-07-19 @ 17:54:52
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Lotta

Tack Christer för länken, det ser ju onekligen lite mystiskt ut.... Var lite misstänksam även jag när jag läste, mot just dett paret. Jag har en arbetskompis som är gift med en thailändska och han påstår att detta inte var första gången utan fler incidenter av samma slag har hänt. Har ingen aning om även de faktistkt HADE snattat men det är väl alltid bra att vara på sin vakt i alla fall ifall det skulle vara sant. Hoppas ni har en riktigt skön semester, men inte för skön, du måste hinna blogga också :-)

2009-07-20 @ 07:47:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0