I kväll har jag lagat thaikäk, och det blev mycket lyckat!

I kväll har jag till middag lagat en thailändsk specialitet som heter Tom Kha Gai, stark, syrlig kycklingsoppa baserad på kokosmjölk. Har gjort den tidigare några gånger, men då med färdig kryddmix som man blandar med kokosmjölk. Den här gången gjorde jag hela jobbet själv och det blev faktiskt jättegott, helt i klass med den soppa man får på de lokala thairestaurangerna om jag får säga det själv. Här kommer receptet om ni vill prova på att själva göra soppan:

3 dl kycklingbuljong, från tärning går bra.

5 dl kokosmjölk

Koka upp och lägg i:

4 Kaffirlimeblad, skurna i något mindre bitar

2 - 3 hela stjälkar citrongräs, som man krossar lätt innan man skär dem i bitar om ca 3 cm

Cirka 5 cm galangarot som skäres i tunna skivor

1 mindre röd thailändsk chilifrukt, skuren i tunna skivor (fröna får gå med)

ca 1 msk saft från thailändsk citron, kan ersättas med vanlig citron eller lime

ca 1 msk fisksås

ca 2 tsk palmsocker (kan ersättas med strösocker)

Låt soppan sjuda på svag värme i 20 - 30 minuter, så att kryddorna hinner ge ifrån sig sin goda smak

Lägg på slutet i bitar av kycklingfilé (rå), hur mycket är en smaksak. Sjud ytterligare ca 5 minuter.

Om man vill kan man sila av kryddorna innan man lägger i kycklingen, men beställer du denna soppa på en thailändsk restaurang så ligger galanga, citrongräs och kaffirlime-blad kvar, men man äter inte upp dem.

Servera gärna jasminris på sidan av soppan.

När det gäller smaksättningen av sött (sockret), syrligt (citronsaften) och salt (fisksåsen) så prova dig fram. Ta hellre för lite i början och tillsätt mer vartefter du smakar av. De olika smakerna ska matcha varandra så att ingen av dem tar överhanden.

Bilderna här nedanför har jag knyckt från nätet, tänkte inte på att ta fram kameran när jag kockade.



Kommentarer
Postat av: S

Kan intygas att det var smarrigt!

2009-12-26 @ 13:50:55
Postat av: Lotta

Tror jag det, en av thailändska kökets populäraste rätter, undra på att det smakade gott!

2009-12-26 @ 16:42:04
Postat av: Annika

Duktig kock! Jag brukar vara lat och göra den på kokosmjölk och färdig Tom Ka Kai pasta som jag köper i Thai/Kina butiken på stan. Då jag gärna vill ha en vegetarisk variant lägger jag i quorn i stället för kyckling.

2009-12-27 @ 16:48:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0