MAC-laddare, mat och lite plantor...

Nu är vi lyckligt på plats. Resan gick bra, förutom att det inte blev så mycket sömn. Ibland lyckas man sova några timmar på flyget, men ibland går det inte alls. Denna gång mycket beroende på en skrikig liten tjej som förmodligen höll på att få tänder eller vad man nu ska tro. Skrek och gnällde gjorde hon i alla fall mest hela resan.

När vi landat på Phuket så blev vi hämtade av vår gode vän Ngiem och på vägen hem gjorde vi ett stopp vid den enormt stora mataffären Tesco och fyllde på vårt förråd av frukt och grönt, bröd, soda och cola m.m.

När vi väl kom hem till huset var den långa resan glömd. Jag packade upp medan Staffan stöp i säng och sov ett par tre timmar. Sedan var det eftermiddag och vi tog det bara lugnt, åt ett par varma mackor med tonfisk till middag (för att vi inte orkade gå ut och käka) och satt och njöt av värmen och stillheten.

Idag har vi varit in till stan, för jag glömde laddaren till min MAC hemma, och utan dator vill man ju inte vara. Vi kompletteringshandlade lite färskvaror också. Handlade gjorde vi i det enorma shoppingcentret Central Festival, där finns allt och Gallerian på Hamngatan hemma i Stockholm känns som en liten lanthandeln i sammanhanget. På hemvägen stannade vi till vid trädgårdsmästaren för att inhandla lite plantor. Det mesta i trädgården var jättefint, men några mindre, vattenkrävande plantor såg halvslöa ut så de har jag bytt ut i afton.

Därefter promenerade vi ner till byn och avnjöt en god middag, stekta jätteräkor i vitlök, kyckling i rökt curry (nej, inte RÖD utan rökt) samt ?fried morning glory in oyster sauce?, en liten mangoldliknande grönsak som man äter lätt stekt tillsammans med ostronsås. Jättegott, och thailändarna säger att morning glory är bra för synen, så nu kanske man snart kan slänga sin monokel, vem vet!

Vi sitter nu på terassen och och kopplar av. Hos de thailändska familjer som fortfarande bor här bredvid (byggarbetarna) hörs sång och prat, jag gissar att de är lediga i morgon och därför passar på att ha det lite extra trevligt runt sin lägereld, som de tänder upp varje kväll. Förutom att elden fungerar som samlingspunkt tror jag att de lagar sin mat på den, genom att grilla och woka.

Nu är det snart dags för ett påskdopp i poolen, man ska ju numera bada både till jul och påsk har jag hört...

Kommentarer
Postat av: britten

så skönt ni har det..mamma och jag har precis ätit långfredag middag..gravad lax..sill..ägg..mm, och sedan fläskfile och gratinerad bakad potatis..påskmust därtill...sedan har jag och moffi varit nere på älven och promenerat när mamma var i kyrkan. I holmträsk var det 30 minus i natt..men på dagarnaflödar solen och det är riktigt vackert..forsätt njut av sol och värme mina vänner

2008-03-21 @ 16:56:35
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Gudrun

Så härligt att handla i centrum festival...nu blir jag shoppingsugen....
Vad gott det lät med mat nere i byn, skulle gärna byta ut det mot lammsteken.

2008-03-22 @ 14:14:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0