En skön fredag

Idag efter en god frukost på terassen tog vi det lugnt i ett par timmar. Sedan bar det av i taxi till Patong, som är den största badorten på Phuket. Där finns allt, en massa restauranger med härlig mat, shopping av ofantliga mått, både mängder av kopierade produkter längs den flera km långa strandgatan, men även ett enooooormt köpcenter som heter Jungceylon. Där kan man gå i flera timmar, äta gott, handla kläder, böcker, billiga cd-skivor och dvd-filmer (ej kopior), få massage, genomgå plastikoperationer och andra skönhetsbehandlingar m m, m m. Det bästa av allt är för min del den enormt stora mataffären Carrefour, där man kan köpa allt möjligt gott.

Nu stod inte shopping på vår dagordning idag, utan vi skulle till juristkontoret pga balansräkning och årsbokslut i vårt företag. Det är jag som står som company manager vilket innebar att jag fick skriva under ca 60 dokument, alla skrivna på thailändska. Fick också en förkortad version på engelska, och revisorn hade inte några invändningar som tur var.
Det hela var över på en kvart och vår taxichaufför, en man från vår by, väntade i sin bil, som de ofta gör när man åker någonstans.

På eftermiddagen var vi ner till byn och hämtade en tavla som vi köpt i går kväll. Vi hade inte med oss kontanter att betala den med då, därför slutfördes affären idag. Tavlan är målad av de ung kille, Amrit, som nyligen har öppnat ett litet galleri i byn. Han är utbildad vid en känd konstskola i Bangkok och han verkar vara en mycket skicklig målare. Både hans pappa och farfar var också konstnärer. Han målar främst motiv från den gamla thailändska historien och mytologin. Den tavla vi köpte föreställer en kamp mellan det onda och det goda, motsvarande yin och yang. Det är mytologiska apor som kämpar med varandra. Jag utgår ifrån att den goda sidan vann.

Motiven är ju mycket asiatiska, och skulle inte passa hemma i Sverige, men här passar de mycket bra tycker jag. Det är roligt att ha lite asiatisk prägel på inredningen.

På väg ner till byn kunde jag inte låta bli att ta ett foto av ett jättestort upptornande åskmoln. Regnperioden närmar sig och då blir det oroligt i lufthavet och det brukar komma åska och regn på natten. Dagarna är emellertid soliga och fina, och fördelen här är att även om det är mitt i natten och regnet öser ner, så understiger sällan temperaturen ca 27 - 28 grader.

Längs vägen såg jag också ett träd som dignade av stora härliga Pomelofrukter, fast här heter de inte Pomelo utan Som Åå. De liknar grapefrukt men är mindre beska och man köper oftast färdigförpackade "filéer" i affärerna, där det vid fruktavdelningen brukar stå några flickor och skala och sedan med en vass kniv ta bort själva skinnet på varje klyfta. Det är nämligen så tjockt och segt att det inte går att äta. Jag har en gång köpt en hel pomelofrukt som jag försökte skala och "flå" själv, men det var nästan omöjligt. Det är bättre att låta någon som är proffs på den saken göra det. Precis som thailändarna avnjuter jag den frukten, och även många andra frukter, genom att doppa bitarna i något som kallas Prik glüa, som ordagrant betyder peppar salt. Det är en blandning av strösocker, torkad pulveriserad chilipeppar och lite salt. Det är jättegott till den syrliga frukten och saltet behövs i värmen.

Fredagen är snart helt till ända och jag börjar känna att det är dags för några timmars sömn.

På återseende!

Kommentarer
Postat av: Gudrun

Vad trevligt med shopping tur, vad blev det månne för gott från mataffären, blev så sugen på thaimat när jag läst din blogg och sett bilderna så vi har åkt upp til l"gröna koisken" i Blackeberg och köpt thaimat till middag. det är en thailändska som lagar god thaimat.

2008-04-04 @ 19:20:20
Postat av: britten

efter detts inlägg med alla fina bilder så säger jag bara oj oj oj käre kusin...kramen

2008-04-05 @ 15:07:30
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Elisabeth

Jag vet inte hur många gånger jag har varit in och tittat på de vackra bilderna från ert paradis, och läst dina så detaljerade inlägg som hör samman med dessa vackra foton... men det är många gånger! Men om man får vara lite nyfiken... hur kom det sig att det blev just detta ställe som blev ert paradis?


Idag har jag varit på SE:s nya boende nästan hela dagen.. möblerat och pyntat på efter bästa förmåga. Och jag är... ja, vemodigt lycklig... för att det blev så fint... och jag tror att han kommer att trivas där! Foton på nära och kära, sin kära motorcykelklocka, en skön fåtölj med fotpall, TV, hans egengjorda nattduksbord m m... ja, det blev en bra blandning mellan varmt ombonat och lite killtufft!

Hoppas ni har haft en bra helg, och att solen har bjudit er mycket ljus och värme...

Varm kram..ja, verkligen!

2008-04-13 @ 21:31:09
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: cilla

oh vad jag saknar dina inlägg och dina fina bilder!!
kram till er

2008-05-06 @ 21:13:51
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: britten

hoppas söndagens aktiviteter var bra...

2008-05-20 @ 16:57:28
URL: http://pyrobritt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0