En dag på Skansen

Efter att ha avslutat frukosten i lugn och ro gjorde vi oss i ordning och tog en långpromenad till Skansen. Vädret var så varmt att jag ångrade att jag tagit på mig min jacka. När vi kom fram var vi sugna på något i magen varför vi gick till vårt favoritfik Gubbhyllan. Där inmundigade vi kaffe resp. thé samt hembakt toscakaka och hallongrottor. Minst sagt energirikt, men väldigt gott!

Därefter gick vi runt och strosade på Skansen, tittade in i gamla gårdar och bara
njöt av den rofyllda atmosfären. Även om det redan så här tidigt på året är många turister där, så är området så stort att det inte känns trångt. Och även om man som vi frekventerar stället många gånger per år, så hittar man ofta något nytt som man tidigare missat.

Efter ett par timmar var vi trötta och började vandringen hemåt.

Väl hemma lade jag kycklingfilé i marinad och gjorde en potatisgratäng som snabbt åkte in i ugnen. Middagen blev mycket god och resten av kvällen ska jag ägna åt att göra thai-läxa och öva på glosor och försöka nöta in de märkliga bokstäverna i huvudet.

THAILÄNDSKA SPRÅKET
Thailänska språket har 44 konsonanter och 32 vokaler. Det gör att man har många ljud som sällan eller aldrig förekommer i västerländska språk. Vokaler kan ha fyra olika positioner i förhållande till konsonanten. De kan finnas till höger, till vänster, över eller under konsonanten. En del av de mer komplicerade vokalkombinationerna är uppbyggda av två eller tre komponeneter som omger vokalen på två eller tre sidor. Det finns inga punkter eller komman och dylikt i thailänska språket och meningarna skrivs ihop utan mellanslag mellan orden. Man lämnar dock mellanrum mellan meningarna.

Av ovanstående kan man konstatera att om man ska kunna lära sig skriva och läsa detta märkliga språk så är det diciplin och innötning som gäller. Tyvärr så är man inte alltid så diciplinerad som man skulle vilja vara, men både S och jag är mycket motiverade så vi kommer att klara det trots allt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0