Det regnar som på Noas tid....

Det känns som om vi lever på den gode Noas tid. Det bara regnar...
Vi har varit på vårt lantställe mellan Västerås och Fagersta, men pga. det kalla och regniga vädret har vi nu återvänt till stan. Det känns riktigt befriande att få gå ut på stan, även om det regnar även här. Har varit en vända ner till vår mataffär, NK Saluhall, som är den bästa och billigaste mataffären i stan (jo, det är faktiskt sant!). Vi ska äta stora härliga räkor och rostat bröd i kväll och sitta och mysa framför TV:n. Det blir nog någon trevlig film på DVD kan jag tro.

Apropå min ingress om Noa, så kan den ej bibelsprängde här informeras om att Noa var en man som finns omskriven i gamla testamentet i bibeln. Folket i hans omgivning var så onda och syndfulla att Gud bestämde sig för att ge dem en riktig minnesbeta. Sagt och gjort, han lät det regna oavbrutet en lång, lång tid. Detta resulterade i att jorden översvämmades och
de onda människorna kunde inte längre utöva sin ondska längre, då onda gärningar är synnerligen svåra att utföra i drunknat tillstånd. Grymt? Nja, kanske det, men någonstans måste Han väl dra en gräns? Dessutom, de som inte var onda (och det var i det här fallet Noa och hela hans stora familj samt ett par av alla arter av djur) hade blivit förvarnade så Noa hade hunnit bygga en jätteskuta, ark kallad, som de tog sin tillflykt i. På så sätt undkom de att drunkna tillsammans med drägget.

Man kan förresten inte låta bli att undra om det inte är dags för en ny syndaflod snart, när man läser om all ondska i världen. Familjer slänger ut sina tonårsdöttrar från femte våningen för att de understått sig att gå ut och träffa killar eller något annat som en vanlig svensk tjej vill och kan göra. När små barn rövas bort av vidriga pedofiler, när en ung kille får huvudet avsparkat för att han påpekar att man inte ska kissa mot husväggen på Kungsgatan i Stockholm. Jag har full förståelse om Gud bestämt sig för att låta en ny syndaflod skölja bort alla onda människor. Men, jag hoppas att det dröjer trots allt. Även om jag inte räknar mig till de onda människorna i samhället så hatar jag regn nåt alldeles förfärligt, och av den anledningen hoppas jag att syndafloden dröjer. Dessutom har jag inte någon ark att krypa upp i heller.

Nu ska räkorna skalas, jag tycker om att ha dem färdigskalade när det är dags att bänka sig framför TV:n. "Men, det är ju själva pysslandet med att skala dem en och en vartefter man äter som är själva höjdpunkten!" kanske någon därute invänder. Så icke, säger jag. Själva skalande gör en kladdig om fingrarna och de växande högarna med räkskal och brutalt avvridna räkhuvuden som tittar förebrående på en med sina små svarta ögon är icke någon höjdpunkt! Basta!

Ha nu en skön lördagskväll och gör inte något som inte jag skulle ha gjort... :-)

Kommentarer
Postat av: pyrobritt

ååå vad kul jag ska följa era Bloggar med spänning.
Smaklig måltid ni två.
Själv tänkte jag göra en tonfiskpasta.
kram

2007-05-19 @ 18:52:03
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Elisabeth

Vad trevligt det var att komma hit! Att kunna följa med övriga i släkten "ingelos" på deras livs äventyr känns som en liten gåva...!
Vill också tacka, å Sven-Eriks vägnar, för den fina cd:n som han fick, med bl a "oh, store Gud". Han blev väldigt glad över både hälsning och cd! Tack!
Regntänket var bra! Lite syndaflod skulle verkligen behövas för somliga...
Ha det gott/Elisabeth

2007-05-19 @ 19:26:28
URL: http://himlastigen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0