Fredag!

Veckans höjdpunkt är här, fredagskvällen. Även om vi uppnått den ålder när fredagskväll inte är lika med att gå ut och slå runt, så är den i alla fall minst lika efterlängtad. Vad kan väl vara skönare efter en veckas arbete, än att få laga en god middag som man avnjuter i lugn och ro och sedan slappna av i TV-soffan framför en bra film?

Kvällen har gått i fiskens tecken, och då pratar jag inte om astrologi, utan gastronomi. Då det är så här varmt, känner man inte riktigt för den där vitlöksdoftande, gräddstinna potatisgratängen och den grillade kycklingfilén, utan något lite lättare.
För min del blev det varmrökt laxfilé, färskpotatis och en grönsallad. Laxfilén inhandlade jag över disk på Hemköp City och det var den saftigaste rökta lax jag någonsin ätit. Den säljs hel med skinnet kvar, men helt urbenad. Rekommenderas varmt! Staffan föredrog Abbas inlagda sill, med samma tillbehör som undertecknad.
Jag sköljde ner laxen med ett kallt, friskt rieslingvin och Staffan avnjöt sillen med en kall KRAV-märkt öl av märket Riedenburger Pils.
Därefter blev det en Bondfilm av gammalt gott märke, Levande måltavla. När det gäller Bond så är det för min del Sean Connery som regerar, tätt följd av Roger Moore. Efter den ganska långa filmen så var ögonlocken tunga och jag gick med lätta fötter till kojs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0