.

Nationaldagen har varit solig, varm och skön. Vi var på Skansen (vart annars), satt i skuggan under en stor ek och fikade hembakta bullar och hallongrottor. Plötligt plingade det till i min mobil. Ett SMS från Britt, brukar alltid vara trevligt att höra från henne. Denna gång var meddelandet kort: Povel är död

Britt vet att jag, precis som hon, alltid älskat Povel Ramels underfundiga ordkruxeri och hans speciella stil. Jag har vetat att Povel haft hjärtproblem som han nyligen genomgick en operation för, men trodde att han repat sig. Även om han nu var 85 år fyllda, så hade man hoppats på att han skulle få många år till.


Jag och Staffan hade turen att se och höra Povel på Maximteatern i vintras, "Povel a la carte". En helt fantastisk föreställning, man hade svårt att tro att han var så gammal. Så vital och så fantastiskt rolig och "på bettet". Jag förundrades också över att han var så duktig på att spela piano, han var riktigt skicklig och det svängde skönt. Och så rolig som han var, vi låg stundtals dubbelvikta av skratt. Han var så fantastiskt bra att så fort vi kommit hem på kvällen, gick jag in på internet och lyckades få biljetter även till nästkommande lördags föreställning, två platser på fjärde raden, riktigt nära scenen. Två lördagar i rad hade vi alltså den stora förmånen att få njuta av denna virtuos. Jag minns att vi sa till varandra när vi vandrade hem i stockholmskvällen att det var den bästa föreställning som vi någonsin varit på.

Så sorgligt att Povels röst har tystnat. Ingen, ingen kommer någonsin att kunna ersätta honom, han var helt unik.

Kommentarer
Postat av: pyrobritt

ja du har helt rätt han var verkligen unik...varje gång du tar av dig skorna ..trist varar länge-underbart är kort..jag minns semlons gröna dalar..glad för din skull att ni såg honom i vinter..kram

2007-06-06 @ 23:15:07
Postat av: cilla

håller fullständigt med dig, ingen kunde vart bättre än Povel, Vilken tur ändå att det finns så mycket inspelat med honom som vi kan se och lyssna på, kram

2007-06-07 @ 14:22:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0