Långt borta från julstressen!

I torsdags morse anlände vi, trötta men glada att äntligen vara tillbaka. Denna gång flög vi via Köpenhamn, eftersom det var så svårt att få tag i biljetter med Thai från Stockholm. Ändå var jag ute i god tid, tyckte jag, nämligen i början av februari. Men det gick bra att åka via Köpenhamn också, vi strosade runt bland alla butikerna, åt lite lunch och väntetiden var bara en timme och en kvart.

Vädret här nere är varmt och skönt, temeraturen har legat runt 32 i skuggan på dagarna och just nu är det 28 (kl 20.50). Det kom en regnskur i eftermiddags, men annars så är det växlande molnighet och en skön bris på dagarna.

Idag har vi till juristkontoret i Patong och betalat husförsäkringspremien. När det var gjort gick färden vidare till Phuket Town, där vi intog en jättegod lunch på en genuin thailändsk restaurang som heter Im Aroy, vilket betyder Mätt Välsmakande!. Välsmakande var det verkligen, vi åt currykryddat stekt ris med färskt krabbkött. En jätteportion med gurka och tomat samt en liten skål kycklingsoppa gick på 45 bath per person, vilket motsvarar ca 8,50 kr! Efter lunchen var jag till optikern för att beställa nya glasögon. Bågarna har jag köpt i Stockholm, men glasen köper jag alltid här, det kostar bara hälften mot i Sverige.

Innan vi lämnade stan köpte vi ett par ljusslingor till, den ena har jag satt runt stammen på kokospalmen, och de två andra, mindre, har jag satt i krukpalmerna vid poolen. Det ser jättemysigt ut!

På hemvägen stannade vi till hos trädgårdsfirman och beställde den tidigare omskrivna ?Bottle Palmen?. Vi köpte också ett högt träd av okänt slag som vi ska sätta där ett tidigare lagerbladsliknande träd stått. Detta träd har sakta tynat bort och ska nu få ge plats åt ett annat träd. Vi köpte också tre orchidéer, stora med mörkt röda blommor. De kostade 9 kronor styck.

Väl hemma har jag i kväll lagat grillade kycklinginnerfiléer med sataysås (jordnötssås). Det smakade mycket gott.

Lägger in en bild av två upplysta Foxtail Palms som jag tog i går kväll. Mörkret gör att bilden inte blir så bra, borde ha haft ett stativ och längre slutartid, men stativet rymdes inte i resväskan den här gången heller?.

Trevlig helg på er alla!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vinka till tropikerna från mig :-))

Jag har ätit thai mat idag också pecis som Ni. Från "hämt-thaien´" ett par kvarter bort. Smakade gott det med. Vad jag valde....? Kycklingspett med satay sås
så klart!
Thai mat efter en julklappsrunda på stan var inte fel.
Vi som bor "ute i landet" får ju alltid flyga via något. Köpenhamn är alltid trevligt och så har man ju den där goa känslan att man är på väg ut i världen. Härlig känsla!!!

Ha det så gott nere på Er ö :-))

Turtlegirl

2007-12-15 @ 22:33:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0