Olydige Assar har fått husarrest

Assar har verkligen fått smak för frihetens sötma. Vi brukar hålla ett öga på honom när han är ute så att han inte smiter iväg och försvinner. Han har ju varit innekatt i hela sitt 8-åriga liv och i omgivningarna finns andra katter, hundar, ormar samt en och annan bil. Kanske är man en hönspappa men jag vill inte att han ska ge sig iväg på egen hand. Försvinner han här får vi väl aldrig honom tillbaka något mer.

***

Nåväl, idag på förmiddagen låg han under min däckstol medan jag satt med min laptop i knäet och surfade. Helt plötsligt smyger han mot grinden, jag säger bestämt NEJ, det brukar få honom att vända om (när vi är inomhus är han som en hund, kommer alltid på en gång när man ropar på honom). Men nu brydde han sig inte ett dugg utan sprang som en oljad blixt ut genom grinden, nerför vår lilla gata och in genom en grannes järngrind och in någonstans på hans tomt. Grannen, som kommer från Hawaii är inte här för tillfället och järngrinden in till hans tomt är mycket hög och den är låst. Hur vi än lockade på Assar så tittade han inte ens åt vårt håll, han bara gick vidare längs grannens infart och försvann in på hans tomt. Jag klättrade till slut upp på den mur som skiljer våra tomter åt och hoppade ner till grannen och började söka efter Assar som hade gömt sig under en stol på terassen. När jag skulle ta fast honom försökte han smita undan och la sig till slut platt ner på marken. Jag gormade på honom och bar honom i ett fast grepp mot grinden. Men där var jag tvungen att släppa honom, jag kunde ju inte klättra över muren med honom i famnen utan han fick gå ut genom spjälorna i järngrinden. När jag sedan hade krånglat mig över muren såg jag bakdelen av Assar som sprang in genom en annan grannes grind och in på den tomten. Grannen var bortrest men grinden var som tur var olåst så vi gav oss in där för att få fatt i rymlingen. Vi fick söka länge och till slut hittade vi honom, ihoptryckt under en cementtrappa. Han vägrade komma fram och till slut fick vi krypa i det trånga utrymmet och dra fram honom.
***
Väl inne i vårt hus smög sig Assar bakom soffan och låg där och skämdes. Han har därefter inte fått vara ute något mer, men när vi själva skulle ut vid ett tillfälle så kastade han sig ut genom dörren, mot friheten. Men vi lyckades få fatt i honom och nu hålls han inne tills vidare. I morgon ska han få komma ut, men då i ett långt koppel. På måndag levereras den teakgrind som vi har beställt, den är 160 cm hög och Assar kommer inte att komma vare sig över eller under grinden. För den av er som är miljökämpe kan jag tala om att teakträet kommer från odlingar i norra Thailand, så vi bidrar således inte till skövlingen av regnskogen.
***
Jag har sett på nätet att det är nästan lika varmt i Sverige som vi har här på Phuket. Härligt, hoppas att värmen fortsätter och att ni får många fina dagar och kvällar.
I morgon ska vi packa matsäck och ge oss iväg till den strand som vi upptäckte häromdagen. Ska bli skönt att ligga vid havet, läsa sin tjocka deckare och bara ha det gott!

Kommentarer
Postat av: britten

påminner mig om när moffi smet för oss nere i Kalmar en gång för länge sen.....men du! gissa vem som ska hålla Assar gubben under stor uppsikt..? MOI !!

2010-07-10 @ 20:09:30
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Marie-Anne

Stackars Assar - han fattar nog ingenting! Nu när han äntligen hade fått vara ute och härja runt, och så blir han instängd! Han som hade så kul! Men jag förstår er - lätt att han försvinner..

Fast jag skulle nog inte vara tvärsäker på att han inte forcerar grinden - katter är makalösa!

2010-07-11 @ 08:07:59
URL: http://majasresor.blogspot.com
Postat av: Lotta

Håller med Marie-Anne, lille Assar som äntligen fått lite smak på frihet och så kommer du Christer och sabbar hans äventyr! Men förtstår att du våndas, lille Assar vill man ju inte bli av med eller hur?

2010-07-11 @ 20:41:31
Postat av: Gudrun

Ja vi har samma värme som ni har, underbart, men Cooper ligger bara och flämtar, jag är rädd att han ska få hjärtfel, bi duschad flera gånger/dag i kallt vatten som svalkar lite.

2010-07-12 @ 19:37:35
Postat av: Annika

Vilken lite buse, men kul att han är så tuff och vill se sig om i världen, äntligen, kan man ju säga. Fast det är ju klart, många faror lurar en oerfaren äventyrslysten katt så jag skulle oxå vara orolig. Inte tror jag dock att han skämdes bakom soffan inte, han var säkert bara trött och lite sur att han inte fick vara ute längre, ha, ha för att husse lade sig i...jag tror han smider nya rymningsplaner och vill ha lugn och ro för det. Kanske en kattflicka som hägrar och sprider goda dofter....

2010-07-12 @ 21:56:59
URL: http://annikathailand.blogg.se/
Postat av: cilla

Hahaha jag har haft "problem'" med min limpar men jag har lärt mig att han kommer tillbaka när han blir hungrig. Finns ingen som har sånt lokalsinne som en katt. Men jag förstår din oro, men han har fått smak på friheten o då kan nog ingen stoppa en katt. Såg att ni haft en underbar dag vid stranden ni hittade, längtar dit..

2010-07-16 @ 23:44:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0