Lugna, sköna juldagar

Julhelgen har förflutit, lugn och skön. På julaftonen myste vi med hembakt fikabröd, knäck och glögg vid lunchtid och på kvällen blev det julmiddag med Janssons frestelse, inlagd sill, kallrökt norsk lax, kalkonskinka, kycklingköttbullar och dito prinskorvar, hembakt knäckebröd m.m.




Nu är det de s.k. mellandagarna, något som man inte märker här förstås. Någon mellandagsrea med all dess hysteri har vi ju inte utan livet flyter på utan stress och jäkt. Det man märker när man är ute på vägarna är ju förstås att det är extra många turister i farten. De kör omkring på hyrda motorcyklar, många iförda endast badkläder och utan hjälm. Att många av dem troligtvis inte har någon som helst vana av att köra MC och dessutom inte verkar ha något emot att dra i sig ett par starka Changöl innan de äntrar bågen verkar inte vara något hinder. Tyvärr så händer det en hel del olyckor. Det gör det alltid i den thailändska trafiken men om man dessutom är ovan både vid den kaotiska trafikrytmen, vänstertrafiken och är onykter så ökar risken betydligt. I bästa fall blir det en fraktur eller några rejäla skrapsår, har man otur går det sämre än så...

Som jag skrivit tidigare så firar ju thailändarna inte jul eftersom de allra flesta är buddhister (ca 95 %) eller muslimer (ca 3,8 %). Den resterande minoriteten är företrädesvis hinduer och kristna. Nyår firar thailändarna däremot även om de egentligen har en annan tideräkning än i västvärlden. Den thailändska tideräkningen börjar när Buddha föddes, 543 år före Kristus. Det thailändska nyåret firas mellan den 13:e och 15:e April. Enligt den thailändska tideräkningen är det nu år 2553, vilket man t.ex. kan se på matförpackningarnas "bäst-före-datum", mjölken kan t.ex. vara bäst före den 31 december år 2553!

Inför nyårsfirandet har nu personalen i de stora mataffärerna fullt upp med att iordningställa stora, fina presentkorgar med olika godsaker. I vissa av korgarna är det matvaror som även vi västerlänningar uppskattar, medan det i andra korgar kan vara t.ex. enbart ett stort antal små glasburkar innehållande svalbo-dryck, något som påstås ha välgörande egenskaper som t.ex. vara stärkande för luftvägarna, lindra förkylningar och även vara bra för hyn och ge ett ungdomligt utseende! Men det är ju tur att vi alla är olika och tycker om olika saker. Tänk om alla i världen skulle äta hummer och dricka champagne vid nyår, det skulle nog inte fungera.

Under tiden jag har skrivit det här inlägget har Internetuppkopplingen gått ner fem (!) gånger... Vi gör en felanmälan i stort sett varje dag till bolaget TOT men får bara en massa olika svar, inget händer. Så är det här i Thailand på många fronter, det mesta fungerar inte alls på det sätt vi är vana. Man skulle väl kunna var lite elak och säga att de flesta företag som man anlitar tycks ha svenska SJ som förebild, då förstår ni nog vad jag menar.
Men Thailand har ju så mycket annat - sol, värme, vänliga människor, god mat m.m. så jag tänker stanna här i alla fall!

Kommentarer
Postat av: Annika

Kloka ord från en klok man och ni ser ut att ha haft en skön jul. Tur att ni har vett att ta det lugnt på vägarna och med hjälmen på. Det man inte har i knoppen får man sona med kroppen....Hälsa S och Assar

2010-12-29 @ 22:03:45
URL: http://annikathailand.blogg.se/
Postat av: britten

ja jag håller med föregående talare..du är ju som jag sagt till dig en av de klokaste jag vet.



Turister som hyr moppe eller mc och sätter sig på den utan hjälm och med ett par öl i sig borde skämmas faktiskt tycker jag. Då har man inte respekt varken för sitt eget liv eller för andras . Tycker det är så märkligt med turister som dumdristigt tror sig kunna hoppa på vad som helst utan att tänka sig för.



Ja vi är ju alla olika och tur är väl det jag tycker det är lite roligt att prova på nya saker och provar gärna inhemsk man när jag är i " främmande land" I thailand tyckte vi absolut att det Thailändska köket var det klart bästa...



God julmat har ni ätit hör jag..Gissar att det blir gott i morgon också...jag längtar tillbaka till dig och Assar och S.....Nyårskramar från Mi-i och mig



Kanske kan vi pratas vi ....

2010-12-30 @ 20:53:47
URL: http://glitteroga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0