Lugnet på landet...

I förrgår åkte min mamma, storasyster och systerson tillbaka till Sverige. Det har varit mycket trevligt att ha dem här och trots att vädret har varit rätt så gråmulet så tror jag att de har haft härliga dagar här hos oss.
Visst blir det lite trångt när fem personer ska samsas i ett hus på tre rum och kök, men som tur är så har vi två badrum och våra gäster är dessutom mycket lätta att komma överens med så vi har bara haft det trevligt.
******
Igår var vi in till stan för att anmäla oss vid Immigration Office. Det ska man göra var 90:e dag när man är här på longstay visa. Man får då ett dokument som de signerar och stämplar och häftar fast i passet. Denna procedur kostar inte något, men vi har tidigare blivit rådda att lägga in 100 Baht (ca 23 kronor) i passet för att få det hela att gå smidigt. Tjänstemannen som handlade mitt ärende la sedeln åt sidan och efter en stund åkte den diskret ner i byxfickan. Till det ryska paret som var före mig, och som var där i samma ärende, sa tjänstemannen att det kostade 300 Baht, d.v.s. 150 Baht vardera. De betalade och utgick naturligtvis ifrån att det var en officiell avgift för att få ärendet handlagt.
******
Som jag skrivit tidigare så är korruptionen mycket utbredd här, liksom i övriga länder med relativt fattig befolkning. Eftersom det ju alltid är bättre att förekomma än att förekommas så kan man, genom att lägga en liten slant i passet i förväg,  undvika att tjänstemannen begär en ännu större summa när han handlagt ärendet klart. Det är ju svårt för oss att börja dividera med honom om att det inte ska kosta något, man är på något sätt i beroendeställning och dessutom är ju thailändarnas kunskaper i engelska ofta mycket begränsade och mina kunskaper i thailändska räcker ännu inte till för att jag ska kunna föra en sådan diskussion. En del människor (bl.a. ett par, tre stycken som jag vet följer min blogg) skulle säkerligen ta strid och börja argumentera och var och en gör ju naturligtvis som den vill, så även jag, som för egen del väljer jag att köra "thai style" d.v.s. lämna ett par tior och få ärendet ur världen, snabbt och effektivt.
****
Nästa vecka ska vi åka in till stan igen, då för att rösta. Det gör vi på konsulatet i Phuket Town. Man behöver inte något röstkort utan det räcker med att ta med pass eller annan giltig legitimation. Valsedlar finns på konsulatet, dock utan personnamn. Men det viktigaste är ju att man får möjlighet att göra sin röst hörd och lägga sin röst på det parti man sympatiserar med (eller tycker minst illa om, i alla fall :-)
*****
Jag önskar er alla en riktigt skön helg! Njut av nykokta kräftor (Oj, vad gott det skulle smaka!) eller en klämma med surströmming och gräddfil (Oj, vad illa det skulle smaka :-).

Kommentarer
Postat av: Britt-Marie / Malee

Christer, du måste inte åka in själv. Skicka någon med passet och en ifylld blankett (har du den inte kan jag mejla den till dig). Och du behöver inte betala en baht, fast nu när du börjat med det förväntar kanske personalen det ;-)



PS; Maten på Number 1 är bättre än på Banana. Dessutom kan dom räkna, vilket dom inte kan på Banana - där är notan oftare fel än rätt. Kolla notan när ni äter där!

2010-08-20 @ 08:04:22
URL: http://gingmalee.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Jaså, kan jag skicka någon annan, det visste jag inte. Tack för den upplysningen. Jag har blankett, men tack så mycket för snälla erbjudandet.



Ja, jag lämnade 100 THB till samma kille när vi skulle ha dokument inför MC-köpet och precis som du säger känns det nu som att man bör fortsätta att lämna en slant, det är samma kille som handhar även visumstämplingen. Men kan jag skicka en thailändsk kompis så kanske jag kan spara in på mutan.



Ska kolla notan i fortsättningen, har nog inte varit så noga med det. Nere på Nikitas "räknade de fel" häromdagen när min syster och hennes son var där och käkade pizza. Samma sak har hänt mig på Seven nere i korsningen. Man får nog bättre sig och kolla lite mer noggrant...

2010-08-20 @ 08:14:35
URL: http://thailandscherloff.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie / Malee

Du kan tom skicka med post, men det litar inte jag på.



Banana Corner tror jag inte "räknar fel" utan faktiskt räknar fel ;-) Ibland räknar dom nämligen fel åt fel håll för dom själva...

2010-08-20 @ 14:21:28
URL: http://gingmalee.blogspot.com/
Postat av: Thailandscherloff

På så vis, ja det talar ju faktiskt för att de räknar fel på riktigt. I vilket fall så vill man ju att det ska vara rätt, inte att de ska få för lite och inte att man själv ska behöva betala för mycket heller. Ska således hålla ögonen öppna i fortsättningen.

2010-08-20 @ 14:31:34
URL: http://thailandscherloff.blogg.se/
Postat av: Lotta

Ja, ja, man får ju ta seden dit man kommer även om man i princip inte gillar det. Vad kul att era besökare hade en trevlig upplevelse. Kan man ha annat i Thailand?... :-)

Vad fint det blev vid poolen, vill ha en ny bild när ni placerat ut era stolar också....

2010-08-21 @ 09:05:12
Postat av: Annika

Intressanta inlägg och alltid lär man sig något. Bra att ha Malée som har levt där länge och vet vad som faktiskt är rätt samt moralisk rätt. Sådana tips är guld värda. Kul att det blev lyckat med vistelsen av mamsen och övriga.

2010-08-21 @ 13:58:32
URL: http://annikathailand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0