Goda grannar

Idag har vi haft ännu en härlig dag med soligt och varmt (ja, det är det ju alltid förstås) väder. Efter en lång skön frukost på altanen, mumsandes på S:s nybakta frukostbröd, tog vi våra MC och åkte in till stan och gjorde lite ärenden, åt en härlig lunch på Sizzlers ( http://sizzler.co.th/en/index.php ) och S köpte en ny mobiltelefon.

Vi har numera fasta mobilabonnemang så vi slipper fylla på kontantkorten med jämna mellanrum. Problemet med kontantkorten är också att den pott som man fyller på har rätt så kort giltighetstid. Missar man att "tanka" telefonen med nya pengar innan giltighetstiden gått ut måste man köpa ett nytt SIM-kort och då också byta telefonnummer. Men nu slipper vi således den proceduren utan loggar bara in på operatörens hemsida där vi kan se månadens skuld och betala via nätet eller bankomaten.
Idag när vi kommit hem från stan kom vår thailändske granne Chang (betyder Elefant) till oss med ett helt kg jordnötter av bästa kvalitet. Chang är så jättesnäll och omtänksam. Ofta när vi har varit borta så har han tömt vår soptunna (den ska rullas ner till stora vägen där vi får lämna sopsäcken i en liten container). Har jag rensat i trädgården och har en massa blad och stora kvistar som ska fraktas bort så hinner jag sällan göra det själv utan Chang hinner ofta före och tar hand om det. Ibland när vi varit in till stan brukar vi köpa ett par fiskar och lite färska räkor och gå upp till våra grannar med (vi har två thailändska par som bor strax ovanför vårt hus). I lördags hade jag köpt fisk, krabbor och räkor till dem. Min syster hade, innan hon for, lämnat mig lite pengar som hon bett mig köpa lite godsaker åt våra grannar för.

Nu kom alltså Chang och ville "bjuda tillbaka" lite. Men det var ju inte så lite han kom med. "Tong Garden" är märket på olika nötter, jordnötter, cashewnötter etc. och de håller allra högsta kvalitet. Ett kg jordnötter måste kosta en förmögenhet för Chang, jag vet att han har en månadslön på 6 000 Baht (motsvarar ca 1 500 kr) och hans fru är handikappad och kan inte förvärvsarbeta. Jag gissar att den stora burken med nötter säkert kostar motsvarande två dagslöner för honom, men sådan är han vår Chang. Det är verkligen en förmån att ha så goda grannar. Både han och Pong, vår andre granne som också är den som sköter vår pool, ställer alltid upp om vi behöver hjälp med något, de är aldrig omöjliga. Inte är det väl konstigt att vi trivs här i vårt tropiska hörn av världen?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja de är verkligen fantastiska thailändarna! Och det är ju inte bara klimatet man trivs med där...

2010-09-17 @ 09:07:27
Postat av: Britten sa

Så underbart med så goda grannar..

2010-09-17 @ 19:04:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0