En obehaglig upplevelse för oss och ännu obehagligare för en liten katt...

Idag på eftermiddagen var vi med om något mycket obehagligt. Vi var på väg hem efter en tur med mopparna när vi, en bit från vårt hus, fann en katt liggandes på vägen, påkörd och illa skadad, men fortfarande vid liv. Vi stannade genast och tänkte att vi måste hjälpa den stackars katten som blödde och skrek hjärtskärande.
S hittade en halv tegelsten och jag tog på mig den obehagliga uppgiften att slå ihjäl den stackars katten. Jag ska inte gå in på några detaljer, man jag hoppas att detta är något som jag aldrig mer ska behöva göra. Att slå ihjäl en katt är något helt annat än att slå ihjäl en fluga om man säger så... Vi har hela kvällen haft obehagliga bilder på våra näthinnor. Trots allt är vi ändå glada att vi kom till platsen när vi gjorde. Annars hade nog den stackars katten fått ligga och dö en långsam och mycket plågsam död. Thailändare slår inte ihjäl djur, inte ens sina egna husdjur avlivar de när djuren blir gamla och/eller sjuka, utan de får självdö. Det har med deras religion, buddhismen, att göra. Själv kan jag emellertid inte tänka mig att låta ett djur lida, även om jag så själv måste "hålla i bilan".

Kommentarer
Postat av: Lotta

Heder åt dig Christer! Jag vet inte om jag skulle klara av det även om jag vet att det vore det bästa. Försök nu glömma eländet i vetskap om att ni gjorde det rätta. Vi har några som hjälper hundar i byn men de kan inte ta livet av dem utan bara ha dem så att de kan få dö ifred. Thaidamen som är med och driver stället skulle väl aldrig acceptera dödshjälp tyvärr.

2010-12-16 @ 21:25:23
Postat av: Stina

Åh stackare och stackars katt! men mycklet bra att ni kunde "hjälpa" katten så den slapp lida mer, jag hade inte klarat av att ha det mod du hade! Heder åt dig!



Vad fint ni har designat här inne.

Kram

2010-12-18 @ 15:13:55
URL: http://smillamittilivet.blogspot.com/
Postat av: Annika

Men vilken hemskt upplevelse! Jag beundrar ditt mod att låta plågan bli kort för den stackars katten. I sådana där fall gäller det bara att agera utan att tänka. Jag skulle aldrig kunna se ett djur lida utan skulle göra samma sak. Men visst skulle det kännas hemskt även för mig efteråt men då skulle jag ändå veta att djuret var chanslöst och att jag hjälpt till att förkorta lidandet. Heder år er båda!

2010-12-18 @ 19:03:28
URL: http://annikathailand.blogg.se/
Postat av: britten

nej det är samma sak här jag kan inte med att se ett djur lida ..det må vara en spindel eller en hund ...och om jag hör talas om djur som far illa så får jag svårt att klara dagen...Det är människor som ni som gör våran värld till en vackrare plats på jorden

2010-12-19 @ 11:03:07
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Herta

Hej! Tittade in här via en kommentarslänk i en annan blogg. Som den kattmänniska jag alltid varit även om vi inte lever med katt nu tycker jag att Ni handlade rådigt och klokt.

2010-12-20 @ 14:04:44
URL: http://hertabloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0