Kyla och blixthalka känns långt borta

Läser i dagens upplaga av Svenska Dagbladet att man varnar för kyligare väder, ishalka och trafikkaos. Då känns det mycket förmånligt att få sitta här i den drygt 30-gradiga värmen och veta att man inte ska behöva konfronteras med den annalkande vargavintern. Jag minns ju alltför väl hur förra vintern var.


Här känns det som att monsunperioden nu går mot sitt slut. De senaste dagarna har vi haft soligt väder och uppehåll så när som på i natt när det regnade lätt i några timmar. Det märks också i trädgården att det har blivit soligare väder. Vi har många orkidéer och de flesta blommar nu eller har fått knoppar. Även samtliga tre cocospalmer har flera stora knoppar som så småningom kommer att resultera i många cocosnötter. Att monsunperioden är över har både för- och nackdelar. Fördelarna är bl.a. att man då kan bada i havet utan större risk för att dras med av undervattensströmmar och att vädret blir soligare och torrare. Nackdelen för oss bofasta är att det blir mer turister. Jo, jag vet, turisterna behövs för phuketbornas försörjning men det blir mer trängsel på stränderna och vägarna. Men allt har ju både för- och nackdelar, så är det ju med det mesta här i världen.

Nu ska jag gå loss med sekatören ett tag, sedan blir det ett svalkande dopp i poolen. Ha en bra fortsättning på veckan!

Kommentarer
Postat av: Lotta

Nää, det är inte plågsamt att slippa snö- och kyleländet precis. Har just softat lite på sängen efter lunch och ett dopp i bubblet. Kan inte ha det mycket bättre....

2010-11-08 @ 08:37:14
Postat av: Marie-Anne

Så fina bilder! Frossa i orkidéer - och tänk på oss här hemma som får betala många pengar för en stackars orkidé! Och kylan kom idag, så njut av högsäsongsvädret trots turisterna. Snart kommer en turist till..............

2010-11-08 @ 09:43:35
URL: http://majasresor.blogspot.com
Postat av: Annika

Lyckost där, här får vi gå och frysa. I morse visade temperaturen minus 7 C. Jag trodde den visade fel, men nejdå, brrrrrrr. Jag vill vara i värmen jag oxå!

2010-11-08 @ 22:23:04
URL: http://annikathailand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0