Regn hela natten, sol hela dagen.

Det råder ju monsunperiod i Thailand just nu. Det är emellertid inte mycket som tyder på det. Det har regnat ovanligt lite i hela landet. Phuket är dock inte värst ansatt av torkan så än så länge är det inte någon brist på sötvatten. Längre norrut däremot är det besvärligare. I natt har det emellertid regnat hela natten och lagom till frukosten så upphörde regnet, men det var fortsatt mulet. Vi tänkte därför passa på att ta vår långpromenad innan solen skulle titta fram. Det hann vi inte så vi avverkade 6643 steg (jo, jag hade på mig en stegräknare) i stekande sol. Svetten lackade men det känns som att vi börjar vänja oss så smått. Det var inte speciellt jobbigt att gå så långt i värmen i alla fall. Men när vi kom hem blev blev det ett dopp i poolen innan det var dags för lunchfika.

****

Idag har vi fått hjälp av byggherren Dieters sekreterare att förbereda MC-inköpen. Mrs Rung, som den trevliga tjejen heter, ringde till Immigration Office och hörde efter vad som gäller för tillfället. Det är mycket byråkrati i Thailand och de ändrar ofta sina regler och bestämmelser. Nu har vi i alla fall utrustats med tre blanketter som Mr Rung hjälpt oss att fylla i. Dessa papper ska vi lämna in till Immigration och där ska det stämplas, stämplas och säkerligen stämplas lite till, innan vi kommer att få ett annat dokument som heter Certificate of Residence. Det ska vi lämna till MC-handlaren som, vad jag förstår, kommer att registrera över ägandet av MC:n på mig samt fixa försäkring och se till att jag registreras för fordonsskatten. Dieter rådde oss att diskret lägga 100 Bath vardera mellan dokumenten innan vi lämnar fram dem till tjänstemannen på Immigration. På så sätt är man garanterad att det hela sköts snabbt och smidigt. 100 Bath är ca 25 kronor. Inte mycket pengar för mig men det är säkerligen många som av principiella skäl aldrig skulle betala denna "muta". Jag tar emellertid seden dit jag kommer och accepterar att det är så här det fungerar i det här landet. Inte kan jag komma från perfekta (?...) Sverige och tro att jag ska kunna ändra på deras system. Däremot skulle jag ju kunna låta bli att lämna fram den här 100-bahts-sedeln, men jag sätter större värde på en snabb och smidig hantering av mitt ärende än vad jag gör på 100 baht. Rätt eller fel, det är upp till var och en att själv avgöra hur man vill göra i en sådan situation.
****
Om de pengar som jag fört över från mitt svenska bankkonto till mitt thailändska bankkonto har kommit fram till i morgon så bär det av till stan för köpet av hojen. Svart och vit ska den vara men som jag skrivit tidigare så får jag förmodligen vänta någon dag innan jag får den för jag tror inte att de har den färgkombinationen hemma.
****
Just nu är klockan 23.20. Vi har just tittat på en spännande film som heter Swordfish, en action med John Travolta. Inte någon av mina favoritskådespelare, men filmen var faktiskt riktigt bra med häftiga effekter. Nu blir det ett nattadopp innan det är dags att krypa in i den artificiella svalkan i sovrummet.

Kommentarer
Postat av: britten

jag har de senaste åren börjat uppskatta Travolta mer och mer och tycker dax dato att han är riktigt bra faktiskt....Olivia och Travolta....kommer du ihåg?

2010-06-15 @ 20:39:52
Postat av: Annika

När vi köpte MC nr 2 hade jag pass samt 2 passfoton på mig. Sedan körde deras engelsktalande medhjälpare oss till Immigration Office vid Dan Singh Khon (Burmagränsen) ca 2,5 mil, för att de skulle registrera mig som ägare på MC:n. Jag behövde bara underteckna de tre dokumenten. Efter att det var klart åkte vi tillbaka till MC affären, fick 2 hjälmar och besked att vi skulle ha registreringsskylten om 1 månad och så körde vi hem MC:n. Vi fick ett tillfälligt bevis med att den var min. Då vi inte skulle vara kvar i byn då hämtade vi alla papper och regskylt vid nästa resa till byn. Denna resa tor med hantering på immigration kostade inget extra utan ingick i priset enl personalen. Förmodligen var väl en del av denna tjänst inbakad i priset på MC då det är dyrare pris för falanger än för thailändare. Det gick smidigt i vart fall och vet inte om det gått fortare om vi betalat 100 bath extra. Det var ingen som nämnde något om det i vart fall. Vi hade ju bara en dryg vecka kvar i byn så det skulle ändå inte hjälpt.

2010-06-15 @ 22:44:19
URL: http://annikathailand.blogg.se/
Postat av: Lotta

Jaså, ni kör som vi, klarar oss med fläkt på dagen men lite A/C på natten. Igår, när vi äntligen fått en skur försökte vi med nätfönster och fläkt men det blev så fuktigt så det blev till att stänga och på med A/C:n igen påslagen på torrt....

2010-06-16 @ 04:35:43
Postat av: Christer

Lotta: Ja, vi kör med samma koncept. Tak- eller golvfläkt utomhus på dagen och på natten kör vi AC:n, inställd på 26 grader och "Dry". Trodde inte att det skulle vara så här varmt och fuktigt i slutet av maj och i juni. Men vi klagar väl inte, eller hur? Hellre någon grad för varmt än tvärtom!

2010-06-16 @ 05:12:58
URL: http://thailandscherloff.blogg.sett
Postat av: Marie-Anne Holm

Hej Christer! Svartvit tycker jag ser bra ut! Lycka till!

Tack för kommentarer på min blogg - kul när folk hittar den! Jag älskar verkligen byn - när det gäller stavningen av namnet har jag sett ett antal olika.. Det verkar bero på vilket håll man kommer ifrån, eller?

Har ni flyttat ner för gott, eller blir det Sverige ibland? Vi kanske ses nästa gång jag kommer - till vintern, för jag vill inte heller uppleva en sådan vinter till!

2010-06-16 @ 16:18:43
URL: http://majasresor.blogspot.com
Postat av: Christer

Marie-Anne: Stavningen av ortsnamn i Thailand blir ofta fel p.g.a. att man försöker översätta det thailändska uttalet till internationells/engelskt språk.



När det gäller vår by så stavas den på thai SAJ JOAN och inget annat. Att man på byaskylten skrivit YORN tror jag beror på att man har velat få fram A-ljudet och då har man använt sig av bokstaven R, som ju uttalas ungefär som ett A i engelskan =YOR (=A)N. Att använda sig av bokstaven A går ju inte eftersom folk då förmodligen hade uttalat det YOÄÄN.



Jag har läst thai på Folkuniversiteten i 8 terminer, både att tala, skriva och läsa. Det är emellertid ett mycket svårt språk. Ju mer man lär sig desto svårare upptäcker man att det är. Vi ska nu fortsätta våra språkstudier på någon av de två certifierade språkskolor som finns här, en i Patong och en i Chalong. Förhoppningsvis ska man någon gång i framtiden kunna föra ett normalt samtal, men det tar nog sin tid...

2010-06-16 @ 18:56:35
URL: http://thailandscherloff.blogg.sett

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0