Jag har blivit med MC!

Nu har jag äntligen kommit till skott och köpt min efterlängtade MC. Det blev först en tur till Immigration Office för att lämna in de papper som jag fått hjälp med att fylla i igår. Tjänstemannen la diskret min hundrabahtssedel åt sidan och utfärdade därefter snabbt och effektivt ett Certificate of Residence. Med det i handen kunde vi sedan åka till en Honda-butik. Där var vi en lång stund medan försäljerskan kollade på sin dator och ringde telefonsamtal för att se om de kunde skaka fram en svart och vit PCX. Det lyckades inte, hon uppgav att de kunde beställa en men att det kunde ta en till två månader. Den svart-vita varianten fanns tydligen inte i det ordinarie sortimentet förklarade hon. Jag ville emellertid kolla på en annan Hondabutik först innan jag bestämde mig. Tänkte att de kanske ville få sälja de tre PCX som de hade på lager, som var i silver, svart resp. "råsockerfärgad". På butik nummer två blev det samma besked, men man hänvisade oss till en tredje Hondabutik, som skulle ha större lager och måhända kanske även en svart och vit MC. Inte heller i den tredje butiken fanns det någon sådan så efter lite funderande så bestämde jag mig för en svart MC.
******
Eftersom jag ännu inte är någon van förare och det är en bra bit mellan stan och vårt hus (ca 2 mil) och dessutom mycket trafik så bad jag att få MC:n hemkörd. Det gick bara bra och kostade inte något extra. Innan affären var klar skulle emellertid butiken ta med sig mitt pass för att bege sig till skattemyndigheten för att registrera in mig och MC:n samt fixa röda registreringsskyltar. Röda skyltar har man de första tre månaderna ungefär, fram tills dess att de ordinarie skyltarna kommit. Då ringer butiken och vi får åka och hämta dem. Fram tills dess ska jag ha ett dokument med mig när jag är ute och kör och det visar att det är jag som är rättmätig ägare till MC:n.
******
När man handlar någon dyrare vara i Thailand får man nästan alltid någon eller några presenter. När vi köpte kyl/frysen fick vi en stor, jättefin resväska på hjul samt en elektronisk riskokare. Bara så där!
Idag fick jag en hjälm i valfri färg, ett paraply, en Honda-jacka, en fin, röd (de du Annika!) bordsfläkt samt någon form av mjuk madrass mönstrad i olika färger. Jag tror att thailändare sover på sådana, på golvet. Samtliga presenter, förutom hjälmen, fick vår gode vän tillika chaufför Ngiem ta med sig hem som en extra bonus, vilket gjorde att han stålade som en sol. Kul att kunna göra någon glad med så små medel.

******
Morgondagen ska jag ägna åt att övningsköra (med mig själv som lärare). Har fått goda råd av en vän i Stockholm som är en van knutte, jag ska ha hans goda råd i bakhuvudet, använda mitt förhoppningsvis sunda förnuft samt hålla mig till mindre trafikerade vägar. Det ska bli kul att kunna ta sig dit man vill utan att behöva åka taxi!
******
På väderfronten är det tämligen status quo. Varmt och soligt på dagarna och vissa nätter så regnar det. Det började regna för en liten stund sedan (klockan är nu 23.45) men i morgon bitti är det förmodligen soligt och fint igen. Är det inte fantastiskt så säg!

Kommentarer
Postat av: britten sa

Grattis ! svart är flott...nu får du köra försiktigt och förståndigt...( men det vet jag ju att du gör )

Har precis kommit hem efter att ha varit nere och tittat på Ostindienfararen och ätit älgköttbullar med barnbarn och pojkvän på Mårten Trotzig i gamla stan...Gott!



Men här är det ingen värme precis..burrrr



Kram

2010-06-16 @ 23:59:09
Postat av: Christer

Britt: Jag lovar att köra så försiktigt som man kan. Men som min kära mamma brukar säga, man är ju tyvärr inte ensam i trafiken. Men det är ju risker med det mesta här i livet, man kan ju bli påkörd om man korsar Hamngatan i Stockholm också eller snubbla och trilla nerför rulltrappan på det enda hem jag har kvar i Stockholm - NK :-)

2010-06-17 @ 05:32:59
URL: http://thailandscherloff.blogg.sett
Postat av: britten sa

Så sant...lustigt så sa alltid min käre svärfar också..." jag vet ju att B kör lungt men man är ju tyvärr inte ensam i trafiken " sa han alltid....Ha det bäst och det vet jag ju också att ni har....och du vet jag tar hand om ditt hem i Stockholm så gott jag kan..var där i går...

2010-06-17 @ 10:55:37
Postat av: britten sa

nu ka

2010-06-17 @ 17:57:35
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Lotta

Då kanske vi inte heller får någon svart/vit, skall bli intressant att se när vi kommer ner i november. Vi tar nog i så fall en svart också. Nu är vi hemma igen och det är så där lagom kul. 15 grader och mulet... :-(

2010-06-18 @ 09:38:31
Postat av: Christer

Lotta: Det är ju ett tag kvar så då hinner de säkert få hem en svart/vit. Det skulle ha tagit en till två månader för oss att få en sådan, men vi ville inte vänta. Tänkte på er i natt när jag vaknade vid tvåtiden. Tänkte att nu sitter dom på planet på väg mot Stockholm. 15 grader och mulet, förstår att det inte är kul alls. Här är det 31 och mulet, bra mycket bättre faktiskt. Men tiden går fort, snart är ni tillbaka igen (sade han i ett fåfängt försök att ge tröst...).

2010-06-18 @ 11:28:26
URL: http://thailandscherloff.blogg.sett
Postat av: Cilla

va härligt med mc, men kör försiktigt!! Här sprutar bokstavligen regnet ner 12 grader ute så Sverige är fortfarande inget att längta till. Hoppas allt är bra, sköt om er

2010-06-18 @ 17:00:00
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: Annika

Grattis till MC köpet och kul med alla gåvor. Vi fick bara två valfria hjälmar.....Svart är tufft!



Träna på och ta det lugnt i början....

2010-06-19 @ 10:47:04
URL: http://annikathailand.blogg.se/
Postat av: Rulle

Kul att det äntligen blivit av. Var det inte den färgkombinationen som var min favorit?

Ta det försiktigt i början, sen kör du väl Thaistyle...full fart

2010-06-19 @ 19:11:40
Postat av: Christer

Rulle: Jo, det blev enligt ditt färgförslag!



Ja, vi tar det försiktigt, men som du säger, vartefter så lär det väl bli lite mer Thai style kan jag tänka.

2010-06-20 @ 06:25:06
URL: http://thailandscherloff.blogg.sett

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0