En resa i tiden

Igår var vi till stan för att fotografera oss. Detta p.g.a. att vi ska beställa internationellt körkort. Det kan man göra härifrån genom att fylla i blanketter samt skicka med två foton samt kopia av sitt körkort. Handlingarna sänds i rekommenderat brev till Motormännen som sedan utfärdar ett internationellt körkort. Det är inte ett körkort i egentlig mening, utan en översättning av det svenska körkortet till engelska. När vi har fått det internationella körkorten kan vi gå vidare och ta thailändsk körkort. Det anses vara en fördel att ha thailändskt körkort om man skulle ha oturen att bli inblandad i en trafikolycka. Har man då inte thailändsk körkort sägs polisen alltid utgå ifrån att det är utlänningen som är den skyldige, vare sig han är det eller inte.
*******

Nåväl, vi kördes av vår gode vän Ngiem till en fotoateljé i den gamla delen av Phuket Town. På bottenplanet låg själva butiken, vilken var så liten och smal att man inte kunde passera två personer framför disken. Den kvinnliga fotografen bad oss att gå en trappa upp. När vi kom upp höll vi på att tappa andan. Det var som att ha blivit förflyttad i tid och rum. Fotoateljen, som visade sig vara mer än 70 år gammal, verkade inte ha moderniserats överhuvudtaget sedan dess tillkomst. Jag har faktiskt inte sett en sån fin gammal byggnad sedan jag var i Havanna för 10 - 12 år sedan.
*****
När vi blivit fotograferade (med en fin digitalkamera) fick vi gå ner igen till den lilla butikslokalen där fotografen plockade fram en gammal, klumpig färgskrivare samt en modern lap top. Hon la över bilderna till datorn, fixade till dem lite i Photoshop och printade därefter ut dem. Snacka om att dåtid och nutid möttes. Jag hade blivit så imponerad över den häftiga lokalen så jag kunde inte låta bli att fråga damen om jag fick gå ut i bilen och hämta kameran för att ta bilder av lokalen på övervåningen. Det fick jag gärna och när jag förklarade för henne att jag tyckte att huset och lokalerna var helt fantastiska, verkade hon mest undrande. Jag antar att hon inte kunde förstå vad jag såg i dessa gamla lokaler, säkerligen hade hon velat byta ut dem mot en helt nybyggd lokal, fräsch och funktionell, men förstås utan själ.
******
På hemmafronten så ägnar vi en del av tiden åt att övningsköra med oss själva som körlärare. Det är jättekul men man känner sig ovan så här i början. Vi har än så länge bara hållit oss på småvägar. Men ju mer vana vi blir desto längre bort kommer vi.
*****
Vad beträffar vädret så fortsätter det att vara soligt och varmt. Det har gått flera dagar igen utan regn, det är verkligen märkligt hur vädret är upp och ner. Det är i och för sig skönt när det är uppehåll, men samtidigt så vet vi ju att vattnet behövs för att fylla depåer och reservoarer inför nästa högsäsong, då det normalt sett inte regnar just något. Men vi kan ju inte påverka vädret så det är bara att vara glad och skina ikapp med solen, det är faktiskt inte så svårt när allt kommer omkring!
******
Trevlig helg till er alla, hälsa Vickan och Danne om ni stöter ihop med dem på middagen i kväll!

Kommentarer
Postat av: Mallan

Sitter klistrad vid TVn. Förutom alla vackra människor och kläder så är Stockholm så vacker. Den vackraste staden i hela världen när man ser den från televisionens alla vinklar. Tror jag ska börja upptäcka min egen huvudstad.

2010-06-19 @ 19:53:03
Postat av: Christer

Mallan: Ja, Stockholm är en otroligt vacker stad. Det är ingen dum idé att upptäcka den. Det göra man när man är nyinflyttad, då går man till vartenda museum o.s.v. men efter något år så blir man hemmablind och glömmer bort allt fint som finns. En av mina favoriter i Stockholm är att ta med matsäck och gå en heldag på Skansen. En otrolig upplevelse egentligen, att gå omkring och uppleva Sverige som det såg ut när våra föräldrar och far- och morföräldrar växte upp.



Annika: Ja, det var verkligen en annorlunda upplevelse!

2010-06-20 @ 06:20:27
URL: http://thailandscherloff.blogg.sett
Postat av: Lotta

Det verkar ha varit en riktig höjdarupplevelse. Lite annat än att gå in i en fotoautomat här hemma....

2010-06-20 @ 07:18:30
Postat av: Gudrun

Vilken miljö, och vilka vackra kvinnor på porträtten, tänk om fotografier kunde prata...det vore intressant.

själv satt jag bänkad framför det kungliga bröllopet till 00 30 i natt,

fastnade bara framför tv:n.

2010-06-20 @ 12:02:53
Postat av: Britten sa

ååå men ååå jag är hänförd över de fina fotografierna och jag kan tänka mig att jag också skulle gapat över den fina byggnaden....jo då jag träffade vickan och daniel och dom hälsade så gott...kram

2010-06-20 @ 14:55:09
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Annika

Fina bilder och vad roligt att du vill dela med dig av miljön i ateljen där jag förstår din känsla av förundran. Ha det så bra!

2010-06-20 @ 18:00:30
URL: http://annikathailand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0