En orm i paradiset...

I går förmiddags när vår poolskötare Pong höll på att rengöra vår pool hörde vi att han hojtade på oss att vi skulle komma ut. Anledningen var att han hade slagit ihjäl en kobra, ca 1,3 meter lång, som fallit ner från ett av våra träd. Vilken tur att Pong var på plats och kunde likvidera den objudna gästen. Det hade ju inte varit trevligt att få den i huvudet och inte heller har vi kunskap och vana av hur man tar död på en giftorm. Jag tycker egentligen inte om att man dödar djur, men har man en kobra inne på sin tomt så har man inte så där väldigt många alternativ. Man kan ju fånga in den och transportera ut den i skogen, men då ska man ha vana av att hantera ormar och det har vi ju inte naturligtvis.
*****

Det låter självfallet otäckt och farligt med en kobra på tomten, men trots att kobran är en av de farligaste ormarna i världen så sker det väldigt få dödsfall i Thailand p.g.a. ormbett. Totalt dör ca 20 personer per år i Thailand av ormbett. Nästan samtliga av dessa dödsfall inträffar bland de som arbetar på gummiplantager, där ormar är vanliga.
*****
I eftermiddag när jag gick ner till 7-11 såg jag en annan orm på vägen. Den var ca 60 cm lång och var mycket vacker. Jag kollade på Internet när jag kom hem och fann att det var en Red Necked Keelback. Bett är sällsynta och den är inte på långa vägar så giftig som en kobra. Den har ibland hållits som husdjur men det är nog inte något att rekommendera, för det har förekommit dödsfall bland de som blivit bitna.
***
Generellt sett så är ormarna minst lika rädda för oss som vi är rädda för dem. De brukar känna av vibrationerna i marken av ens steg och då ge sig iväg. Så ser man bara till att inte trampa på dem så behöver man inte vara rädd. Det är betydligt större risk att skadas eller dödas i den svenska trafiken än det är att bli skadad eller dödad av en orm i Thailand. Det känns betryggande!

Kommentarer
Postat av: briten

(hörrru du...spik i foten ) ....vi har björnar här uppe på skogen..farbror B såg en häromdan...och vi har sett spår...Nä Kobra på tomten inte kul så klart, men Björnar på tomten ..no no...(om det inte är min egen Björn)..så kontenentan av det hela är att det är livsfarligt att leva man kan nästan rent av dö....men vem vill dö nyfiken...var nu så rädd om er så vi får ses

2010-06-24 @ 21:29:55
Postat av: Annika

Jag tycker som du att man inte dödar vare sig ormar eller andra djur i onödan men här verkar det inte ha varit något val än att likvidera den stackars ormen. Vi har sett en och annan orm på håll eller överkörd på vägen. Jag är inte rädd för ormar bara man ser sig för och inte råkar trampa på någon som inte hinner undan. De ligger ju inte och lurar precis för att bita oss utan är måna om sitt eget liv att hålla sig undan för oss människor som inte är byten.

2010-06-24 @ 23:20:44
URL: http://annikathailand.blogg.se/
Postat av: Lotta

Vi har också haft kobror på området som smitit ner i dagvattenbrunnen och under ett av husen. Som du säger, klampar man bara omkring och är högljudd som jag hinner man nästan aldrig ens se ormar.... Fast vi körde över en pyton första året. Ca 2,5 meter och tjock. Det skumpade till ordentligt i moppen och jag var glad att det inte var en giftorm som kunde hoppat upp och bitit mig i rumpan.

2010-06-25 @ 09:34:32
Postat av: Britten sa

vilken glad överaskning jag fick i dag....Tack för den !

2010-06-26 @ 17:03:52
Postat av: Christer

Britten: Att jag ringde menar du? Tack, själv det var jättetrevligt att få prata med dig också!

2010-06-27 @ 12:18:09
URL: http://thailandscherloff.blogg.sett
Postat av: Chrisagnete

Beautiful site!

2011-10-06 @ 07:08:16
URL: http://chrisagnete.blogmedics.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0