Ett mycket efterlängtat regn har fallit idag

I natt vaknade jag vid 2-tiden av att AC-n hade tystnat. Tassade upp och gick ut till vårt förråd där strömskåpet är placerat. Fann att säkringen till sovrummet samt även huvudsäkringen hade slagit ifrån (vi har s.k. automatsäkringar, alltså inte porslinsproppar utan små vippströmbrytare som man bara kan slå på igen). I fjärran mullrade åskan så det var förmodligen den som var skyldig till strömavbrottet. I säng igen och på med AC:n och därefter somnade jag om och sov gott fram till åttatiden då vi gick upp. Det regnade då fortfarande rätt så rikligt och regnet fortsatte till in på sena eftermiddagen.

****

Att det har regnat är inte något negativt för vår och Phukets del. Det har fallit onormalt lite regn hittills under den nuvarande monsunperioden och jag vet att man längre upp på thailändska fastlandet har stora problem med vattenbrist, vilken drabbar främst jordbruket men även privata hushåll. Phuket har hittills klarat sig rätt så bra från vattenbrist men i gårdagens tidning skrev man om att vattenreservoarerna börja att sina även här. Så nattens och dagens regn var mycket välkommet.
****
När det regnar faller ju temperaturen något, så idag har vi haft "bara" 28 grader. Det gjorde att jag satte igång att baka norrländska hällakakor. På norrländska landsbygden bakar man ju sådant bröd i en öppen vedugn men i brist på en sådan kan man baka hällakakorna i vanlig ugn på en pizzasten. Man håller då högsta möjliga temperatur och värmer upp stenen i god tid innan gräddningen. Att värma ugnen på det sättet gör ju köket nästan till ett Gehenna så därför passade jag på idag när vi ha haft svalare väder. Hällakakorna blev mycket lyckade och vi kunde ta en lunchfika med té och nybakta hällakakor. Jag kan inte låta bli att undra om jag är den första personen som bakat norrländska hällakakor i Thailand? Jag skulle nästan tro det...
****
Nu har vi suttit ute vid poolen och ätit en enkel middag och det är snart dags för kvällens film. Vilken det blir vet vi ännu inte, vi har ett helt hav av filmer att ösa ur, bildligt talat.
****
Kan däremot tala om att vi såg en mycket spännande och sevärd film igår som heter "Bakom stängda dörrar". Huvudperson i filmen är Hugh Grant och en annan roll spelas av Gene Hackman.
****
"Trots att Dr. Luthan (Hugh Grant) gjorde allt rätt, så blev det fel. En av hans patienter dör mystiskt och Luthan vill veta varför. Han beger sig till bårhuset där han upptäcker att kroppen är borta och även alla papper som bevisar att patienten överhuvudtaget ens har befunnit sig på sjukhuset. Luthan är fast besluten att lösa gåtan, vad som än händer. Dock är han inte den enda som är beredd att ta till extrema åtgärder...".

Kommentarer
Postat av: Lotta

Men jösses, att du orkar i värmen. Synd att man inte kunde snika till sig en bit, det hade säkert smakat jätte-gott! Just nu sitter vi framför en halvt gående fläkt. Det levereras inte fullt ös på elen så skam vet hur vi skall klara natten utan A/C. Det lär bli svettigt...

2010-06-05 @ 09:55:31
Postat av: Annika

Jag jag tror också att ni är de första som bakar Hällakakor i Thailand men desto roligare att njuta av dem. Ha en trevlig filmkväll.

2010-06-05 @ 17:25:55
URL: http://annikathailand.blogg.se/
Postat av: britten sa

"tant olgas hällakakor glömmer jag aldrig..det var tider det när vi cyklade med picnic till vornforsen....ljuvliga minnen som jag vårdar ömt...detta med hällakakaor är ju någonting som vi verkligen borde ta upp där uppe på gården..bakugnen i " farfars " fungerar ju ypperligt...Här är strålande sol i dag....har suttit upp vid Sofiakyrka och njtit..i går var vi på kalas ute på Adelsö....i kväll ska vi gå ner till kungsträdgården och äta nåt gott ..det är ju den sk..smaka på stockholmsveckan..lite för mycket folk men mycket gott...kram i värmen

2010-06-06 @ 15:15:03
URL: http://glitteroga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0