Rojalistiska Thailand

Ett mer rojalistiskt land än Thailand finns nog inte tror jag. Här vördas kungen närmast som en gudom och majestätsbrott, "lese majeste" är det allvarligaste brott man kan begå. Man ser mycket allvarligt på det. Häromåret var det en upprorisk thailändare som vägrade ställa sig upp på biografen när man spelade nationalsången (den spelas alltid innan filmen börjar, och man förväntas att stå upp oavsett om man är thailändare eller utlänning, farang). Den här personen satt emellertid kvar, vilket fick som följd att de övriga thailändarna blev rasande och överföll honom med colaflaskor, popcornskålar och knytnävar. Polis tillkallades för att lugna ner de upproriska stämningarna och arrestera brottslingen. Jag har inte sett vad domen blev, men han åtalades och riskerade att dömas till mellan 3 - 15 år i fängelse.
*****

Nåväl, igår kväll när vi var ner till Seven Eleven, eller bara "Seven" som thailändarna säger, så såg vi en "skvallertidning" med kronprinsessan och Daniel på omslaget. Även inne i tidningen fanns flera stora bilder. Det känns lite märkligt att stöta på sådana gamla bekanta i en liten butik här nere. Men med tanke på hur man ser på kungligheter så kanske det inte är så konstigt, det svenska kungahuset har ju dessutom sedan många år nära förbindelser med det thailändska.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Du köpte väl tidningen och slukade vartenda ord de skrev om våra kungligheter?

2010-07-08 @ 09:09:30
Postat av: Christer

Lotta: Anar jag ett litet sting av avundsjuka gentemot mig som kom över ett sådant glättat och tjusigt magasin om våra älskade kungligheter? Skämt åsido, jag köpte inte blaskan men om du väldigt gärna vill så kan jag åta mig att, som ombud för dig, inhandla densamma redan i kväll. Läser mellan raderna att du nog är bra sugen på lite kunglig flärd :-)

2010-07-08 @ 10:25:49
URL: http://thailandscherloff.blogg.sett
Postat av: Marie-Anne

Underbart! Det svenska prinsessbröllopet har tydligen gett eko långt bort........

2010-07-08 @ 13:08:36
URL: http://majasresor.blogspot.com
Postat av: Lotta

Ha, ha, ha... Vi har ju rätt mycket att läsa här om man säger så. Maken var hos sin mamma härom dagen och hennes vanliga veckotidning var tjock som en bok. EXTRABILAGA... Gissa om vilka?? Så vad jag vill säga är att du inte behöver inhandla tidningen :-)

2010-07-08 @ 14:01:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0