Internet tillbaka, av och till...

Det känns bra att kunna vara uppkopplad igen, men vi har fortfarande problem av och till. Vår uppkoppling försvinner några kortare stunder varje dag men på TOT säger man att man jobbar på problemet. Här i Thailand så får man lära sig att inte sätta alltför stor tilltro till vad de säger eller lovar när man kontaktar en butik eller någon annan typ av serviceinrättning. Man ger ofta det svar som man tror att kunden blir glad av, att man inte har någon täckning för vad man lovar, ja det är väl inte så farligt tycks de tänka.



Idag skiner solen och likadant var det igår. Som jag tidigare har skrivit har monsunperioden envist hängt sig kvar med gråmulen himmel och en och annan skur. Men ni får vi hoppas att det soliga högsäsongsvädret har kommit för att stanna.

Jag läste i morse i Svenskan om att ett stort snöoväder närmar sig Sverige. Det, tillsammans med sträng kyla, torde väl göra att de flesta får en riktigt vit jul. Hos oss har vi plockat fram några små tomtar och vi har även smuttat lite på min hemmagjorda glögg. I stan har de stora affärerna julgranar och tomtar lite här och var och det spelas julmusik i högtalarna. Det är allt lite mysigt även om det inte kan bli på samma sätt som i Sverige. Thailändarna själva firar ju inte jul överhuvudtaget, de är ju buddhister och vet nog inte ens vad julens ursprung är (något som de delar med många svenskar kan man tro).

I nästa vecka har vi bestämt oss för att åka in till stan och "julhandla". Det innebär för vår del att vi ska köpa varandra var sin julklapp för max. 1 000 Baht, ca 230 kronor, samt att vi ska fylla varukorgen med lite extra godsaker; goda ostar, choklad etc. Det ska bli trevligt. Man får försöka skapa sig lite traditioner även om det blir på ett något annorlunda sätt än man varit van vid.


Förresten, igår bokade vi var sin flygresa till Sverige, med Qatar Airways. Eftersom vi har Assar att ta hand om kan vi inte åka samtidigt så S åker till sina föräldrar på Öland/i Småland i juni och jag åker till min mamma i augusti. Precis som förra gången så avslutar jag med några dagar i Stockholm, för att träffa min syster med familj samt några andra goda vänner. Det ska bli trevligt.

Jag önskar er alla en bra avslutning på veckan. Ta det lugnt och tänk på att julen ska vara en tid för avkoppling, inte tvärtom!

PS Jag lägger in några "eftersläntrar-bilder" från vår lillsemester i Khao Lak. DS

Kommentarer
Postat av: Lotta

Härliga bilder. Jag var lite sutten på att kela med siameskatten vi träffade på i Ban Krut men när min lilla hand närmade sig tittade han lite snett så jag vågade inte. Inte kul att komma hem med infekterade rivsår för att man inte kan hålla avstånd om mottaganden av smekningar inte är på humör....

2010-12-16 @ 12:49:15
Postat av: Christoffer

Hej!



Jag hittade ingen mejladress på bloggen så jag undrar om du skulle kunna kontakta mig på min mejl istället?



Det gäller ett länktips.



Tack!



Vänliga hälsningar,

Christoffer

2010-12-17 @ 08:31:19
Postat av: Thailandscherloff

Christoffer!



Du har inte lamnat din mailadress heller... Du kan maila mig pa [email protected]

2010-12-18 @ 05:09:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0