Tålamod, tålamod - mängder av tålamod!

När man bor i Thailand är det en fördel om man är utrustad med ett stort mått av tålamod. Det är inte mycket som fungerar som man är van vid från Sverige. Vid första anblicken så kan det tyckas som att det inte är så stor skillnad, men ju längre man stannar här, desto mer upptäcker man vilken skillnad det är mellan välordnade Sverige och detta land. Ta t.ex. det här med el, telefon och Internet. Lite nu och då är det planerade "block outs" vad gäller elen. Däremellan är det icke planerade avbrott. När det sedan kommer till telefon och Internet, ja då får man verkligen vara tålmodig.
*****
I ca tre dygn har vi den här veckan varit utan Internet. I tisdags var plötsligt förbindelsen bruten men återkom på sena eftermiddagen. Onsdag morgon så bröts förbindelsen igen och anledningen till det uppgavs vara en avgrävd kabel någonstans. Jag gissar att det var någonstans nere i vår by, där man som bäst håller på att gräva ner den enorma härva av telefonkablar som via stolpar går längs med vägen. Så ser det ut på de flesta ställen här i Thailand men här på Phuket håller man på att så sakteliga gräva ner ledningarna under jord. Härvorna är så tjocka att de killar som brukar vara ute på reparationsuppdrag ofta lutar sina bambustegar direkt mot ledningshärvan när de ska klättra upp och reparera de ofta krånglande ledningarna.
*****

Nu är emellertid ordningen återställd (peppar, peppar!) så vi har på nytt fått kontakt med yttervärlden. Skönt, för man blir ganska beroende av att ha tillgång till nätet. Själv ringer jag en hel del med Skype bl.a.
De senaste dagarna har vi haft soligt och mycket varmt väder, upp till 34 i skuggan, så vi har passat på att ligga ett par dagar vid stranden och njutit av solen och var sin bra bok. Det är faktiskt rätt så trevligt att leka charterturist nu och då!
*****
En skön och avkopplande helg önskar jag er alla!
***
PS Om någon undrar så gör jag min pepparaioli genom att smaksätta en hemlagad aioli (äggula, salt och neutral matolja) med några klyftor pressad vitlök, grovkrossad svartpeppar samt lite stött roséppar. Gott till grillat! DS

Kommentarer
Postat av: Britten sa

Ja jag tror mig förstå vad du menar....pepparaioli...det lät spännande...NU har vi kommit hem från affären och ska laga fredagsmysmiddag..( lät det töntigt tro ? ).....Jo jag älskar också Stockholm och tror att jag som du skulle sakna det mycket om jag flyttade ...kanske det jag skulle sakna mest..men jag skulle stå ut med det om man säger så...Hoppas det blir fina dagar när du kommer hem på visit igen och jag är mer än säker på att vi ses ..om inte här i vår vackra huvudstad så där uppe....Ha nu en trevlig helg i eran sol som säkert är varmare än våran sol just nu....Kramar till er

2010-08-27 @ 19:33:23
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Marie-Anne

Jag längtar! Men har tålamod!

2010-08-27 @ 19:53:23
URL: http://majasresor.blogspot.com
Postat av: Lotta

Ett boktips du kan be någon köpa och skicka ner om du inte läst den: Jonas Jonassons "Hundraåringen som steg ut genom fönstret och försvann". Skrattade gott, en riktig mungipelyftare!

2010-08-28 @ 08:51:11
Postat av: Britt-Marie / Malee

Vad har ni för nät-bolag? Vi har bytt en del genom åren pga osäkra uppkopplingar ;-) KPP KabelTV & Internet funkar förvånansvärt bra och är billigt!



Peppar, peppar, ta i trä är det väl bäst jag säger nu så att inte nätet brakar ihop...

2010-08-28 @ 10:13:25
URL: http://gingmalee.blogspot.com/
Postat av: Annika

Tur för oss att ert internet fungerar i mellanåt så vi kan ta del av er vardag och helgdag. Ha det så gott!

2010-08-28 @ 20:48:37
URL: http://annikathailand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0