Idag har jag gjort min samhälleliga plikt - tagit ansvar för Sveriges framtid!

Idag har vi således röstat i det svenska valet. Det gjorde vi på svenska konsulatet i Phuket Town. Vi har varit dit en gång tidigare, år 2006. Det gällde då, förutom riksdagsvalet, även folkomröstningen angående biltullar. Befinner man sig utomlands och vill rösta är det mycket enkelt, man behöver inte något röstkort utan det räcker med passet eller en giltig legitimation. Röstsedlar för alla större partier (inkl. piratpartiet och Sverigedemokraterna) finns på konsulat och ambassader, dock utan personnamn.

Sveriges generalkonsulat i Phuket inrättades den 4 januari 2005, efter tsunamin. Det har därefter, den 1 maj 2008, omvandlats till ett honorärkonsulat. Huvudansvaret för den konsulära verksamheten övergick då till ambassaden i Bangkok. På Phukets honorärkonsulat kan man bistå med service som t.ex.

– utfärda intyg av olika slag 
– utfärda provisoriska pass 
– lämna ut svenska ordinarie pass 
– lämna ut svenska körkort 
– lämna ut bank/kreditkort
– bistå svenskar som är nödställda, frihetsberövade och sjuka
– bistå i samband med dödsfall

Honorärskonsulen i Phuket heter Wichit Na-Ranong. Namnet antyder att personen i fråga är thailändare.

 


 

FAKTA OM SVENSKA HONORÄRSKONSULAT
Det finns cirka 400 svenska honorärkonsulat. Deras uppgift är att hjälpa ambassaderna och karriärkonsulaten i olika ärenden. Ett honorärkonsulat leds av en honorärkonsul. Att vara honorärkonsul är ett oavlönat hedersuppdrag. En honorärkonsul kan vara svensk eller utländsk medborgare. Många svenska honorärkonsulat finns exempelvis i de nordiska länderna, Frankrike, Storbritannien, Tyskland och USA.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vi har inte ens fått röstkort... Skämt åtsido, de har väl kommit bort i posten. Tydligen lätt att skaffa nya via mail. Skulle helst rösta på mig själv för jag tycker att jag har så bra åsikter... ;-)

2010-08-30 @ 16:29:31
Postat av: Lotta

Det var mitt inlägg, försökte smyga lite...

2010-08-30 @ 16:30:12
Postat av: Britten sa

mmm ja som den statsminister du är...I min värld i alla fall

2010-08-30 @ 18:10:28
Postat av: Marie-Anne

Det var i god tid! Inga röstkort har anlänt här heller konstigt nog, men de dyker nog upp..... Skönt att veta att thailandssvenskarna tar sitt ansvar!

Ha det underbart i värmen!

2010-08-31 @ 12:25:41
URL: http://majasresor.blogspot.com
Postat av: Anonym

Marianne: Vi var ute i så god tid bara av den enkla anledningen att vi inte har så många dagar att välja (!) på, utan endast måndag - fredag under perioden 26 aug - 6 sept.



Britten: Tackar, tackar (rodnar klädsamt...).



Lotta: Jag skulle också rösta på mig själv om jag bara visste att jag sedan fick bestämma ett och annat!

2010-08-31 @ 13:47:31
Postat av: Britt-Marie / Malee

Hej, vet inte var jag skrev tidigare. Här info om nät: http://gingmalee.blogspot.com/2010/08/jag-vill-spela-sagan-om-ringen.html



Tillägg, om ni har TOT måste ni ha det i 12 månader, annars får ni iaf betala för ett år om ni bryter avtalet.

2010-09-01 @ 04:21:53
URL: http://gingmalee.blogspot.com/
Postat av: Annika

Bra att ni röstat och gjort er plikt därmed. Vi röstar personligen. Tycker det är lite kul att gå in bakom skranket och plocka lite med kuverten. Synd att ni kloka människor inte finns på valbar plats, ha, ha.

2010-09-01 @ 21:54:21
URL: http://annikathailand.blogg.se/
Postat av: Pehr-Erik Östman

Tack för att du påminde om röstningen, vi röstar i morgon.

Undrar om taxi vet var konsulatet är?

är det på samma ställe som Finlands?

By the way I like your blog.

2010-09-02 @ 04:57:39
URL: http:// Pelle
Postat av: Christer

Pehr-Erik: Kul att du gillar min blogg.

Finlands och Sverige konsulat ligger på helt skilda ställen. Det är väl tveksamt om taxichauffören vet adresssen till svenska konsulatet, men du kan ju själv tala om för honom vart du vill åka. Gatan heter 25/50 Mae Luan Road ("Mää Loan"). Det är en stor gata i Phuket Town som han helt säkert känner till. Lycka till!



2010-09-02 @ 05:34:53
URL: http://thailandscherloff.blogg.se/
Postat av: Pehr-Erik Östman

Då har vi gjort vår medborgerliga plikt nämligen röstat, till riksdag,landsting och kommun

Tack för info. om var konsulatet finns, enkelt med gatuadress, vi tog bussen, gick efter kartan

Pelle

2010-09-03 @ 15:58:34
URL: http:// Pelle

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0