Fredagsmys

När detta skrivs har vi fredagkväll, medan det i Sverige fortfarande är fredag eftermiddag. Fredagkväll betyder fredagsmys, även när man befinner sig i Thailand. För oss har det inneburit en god hemlagad middag bestående av insmugglad kalkonfilé från Ingelska kalkon (det är förbjudet att föra in kött till Thailand, men jag kan aldrig låta bli att smussla in lite kalkonfilé samt pålägg av kalkon). Vi äter ju inte kött från fyrbenta djur så därför är det extra gott för oss att ibland mumsa på lite kalkonfilé till helgmiddagen och lite rökt kalkon på frukostmackan. I kväll har vi således avnjutit kalkonfilé med svensk färskpotatis från Hemköp City, sallad samt vitlökssmör. Till det ett glas svalt rosévin. Kvällen är svart och varm, 30 C, och som bakgrundsmusik har vi (förutom syrsor och andra ljud från djungeln härintill) skön musik från en, för mig, relativt ny bekantaskap, den unga amerikanska jazzsångerskan Melody Gardot. Har ni inte upptäckt henne än (och det har ni förmodligen inte, för hon är inte så känd i europa, än så länge) så har ni en trevlig musikalisk upplevelse att vänta. Lägger in ett urklipp ur Wikipedia här nedanför:

Melody Gardot, född 1985 i New Jersey, är en amerikansk jazzsångerska och singer/songwriter.
Gardot blev vid 19 års ålder påkörd av en bil när hon var ute och cyklade. Hon fick bland annat skador i huvudet och svåra frakturer i höftpartiet. Under den långa sjukhusvistelsen anammade hon musikterapi och kom att skriva en lång rad låtar. Debutalbumet Worrisome Heart släpptes 2006 på ett independentbolag och återutgavs 2008 på Verve Records.
Gardot går med käpp, och på scen använder hon en specialkonstruerad stol.
Gardots andra fullängdsabum, My One and Only Thrill, släpptes den 28 april 2009 och innehåller bland annat hennes egen tolkning av "Over the Rainbow" av Harold Arlen och Yip Harburg. Två singlar har hittills släppts från albumet, "Who Will Comfort Me" och "Baby I'm a Fool".


I övrigt så har vi det bara bra här, vi njuter av att bara vara till. Jag håller som vanligt på i trädgården någon timma per dag. Eftersom det växer så det knakar, så blir det också mycket som måste rensas bort när man kommer tillbaka hit, men det är ju något som jag gillar så det känns inte som någon plikt. Nästa vecka startar en stor trädgårdsmässa inne i Phuket Town med över 130 utställare, så dit kommer jag naturligtvis att åka för att se om jag kan hitta något nytt att sätta mina gröna fingar i. Det som är så speciellt här i tropikerna är att alla har gröna fingrar, man behöver inte ha några speciella färdigheter eller lägga ner någon större möda, för det växer i alla fall, ofta är nog problemet i stället att det växer för snabbt och för mycket. Det innebär att om man, som vi, bara är här några gånger per år så hinner man inte beskära och hålla efter allt som man skulle vilja.

Som så många andra kvällar så är det även nu dags för ett kvällsdopp i poolen. Jag önskar er alla en riktigt skön och avkopplande helg!

Kommentarer
Postat av: Syster Yster

Trevligt att du bloggar igen, det där med trädgårdsmässan lät häftigt, tänk om man fått vara med...

2009-07-17 @ 21:53:50
Postat av: Lotta

Så kul för dig att du också har en syster-yster för det har jag med :-). Trevligt att få följa din blogg igen och få lite Thailand i datorn..... När jag tar nattdopp försöker jag alltid känna efter ordentligt för att ta fram känslan hemma, men går det? Inget vidare för mig, jag bara längtar att få göra ett nytt försök när jag är där nästa gång.

2009-07-18 @ 14:54:36
Postat av: britten...

men va märkligt att du skriver om Melody Gardot..har precis för en timme sen stiftat bekantskap med denna som jag tror kommer att bli favorit....är det ok att jag lånar lite info av dig om jag bloggar om Melody

2009-07-18 @ 20:31:49
URL: http://pyrobritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0