Knappt en månad kvar...

Nu är det bara drygt en månad kvar innan vi får återvända hem till Phuket. Den 26:e mars åker vi ner för att stanna i drygt 3 veckor. Den här gången ska min sambos pappa Lasse följa med. Han har inte sett vårt hus annat än på foton och det blir ju inte samma sak. Han ska stanna i 10 dagar, ganska lagom, för då hinner vi även med att koppla av för oss själva ett tag också.

Lasse vill gärna åka ut till någon ö så därför tänker vi åka till Phi Phi Island och övernatta två nätter. Ja, jag vet, ön är exploaterad men vi tycker om den ändå. Det är en härligt båtresa ut dit, mellan de fina kalkstensöarna som sticker upp ur vattnet, och det är heller inte så lugnt och stilla på ön att det blir långtråkigt på kvällarna. Det finns ju gott om små mysiga restauranger med pinfärsk fisk och skaldjur.

Den här gången ska vi eventuellt köpa oss var sin moppe. När vi förra gången berättade det för våra thailändska vänner trodde de att vi var tokiga eftersom vi pratade om att köpa en moppe var. De kunde inte förstå varför vi inte skulle dela på en moppe, "den håller ju för att man åker både två och tre personer på den", tyckte de. Vi försökte förklara att vi vet det, men att vi inte är vana vid denna form av samåkning utan att vi föredrar att på grensla var sin "mådtösajj" som det heter på thailändska. Thailändska språket har en hel del ord så är direkt lånade från engelskan, öl heter t.ex. bia och fotboll heter fotbåån (stavas med bokstaven L på slutet, men i thailändskan så uttalas L i slutet på ett ord alltid som N och R i slutet av ett ord uttalas alltid som N).

Apropå thailändska så är vi nu inne på vår sjunde termin i våra språkstudier. Vi lär oss att både tala, skriva och läsa thai. Det är inte lätt, men mycket roligt. Att vi har en mycket bra och pedagogisk lärare gör nog mycket till också. Vi varvar våra kurskvällar med en och annan privatlektion hos henne, vi ska t.ex. ha två lektionstimmar med henne idag. Det hade vi förra lördagen också och då sa jag till henne att "om vi hade vetat hur krångligt och svårt det är att skriva och läsa thai, hade vi förmodligen aldrig börjat med våra studier". Jag vet att det är svårt sa hon, därför brukar jag alltid säga till mina nybörjarelever att det är jättelätt att lära sig thailändska, Jag lurar dem, för annars skulle de aldrig börja studera det språket sa hon och skrattade. Vi är i alla fall glada att vi började studera för henne, eftersom vi planerar att slå oss ner för gott i Thailand, om en inte alltför avlägsen framtid. Då är det bra att kunna göra sig förstådd eftersom många thailändare har inga eller mycket bristfälliga kunskaper i engelska. 

Jag återkommer med lite rapporter när vi kommit på plats i slutet av nästa månad, till dess: Ha det gott, eller: Choog dii na´ krabp!

Kommentarer
Postat av: Malee/Britt-Marie

Men nu blir jag imponerad! Lär ni er läsa och skriva också?! Välkomna ner till värmen, solen, maten och det lata livet hälsar "nästan-grannen"

2009-02-21 @ 12:40:04
URL: http://gingmalee.blogspot.com
Postat av: britten

Hurrrrrrraaaaaaaa ! min favvoblogg är öppen igen...

artellerigatan var inte bra heller...men vi letar vidare...kram

2009-02-26 @ 08:33:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0