Het lördag!

Vi får det bara varmare och varmare, har nyss tagit ett eftermiddagsdopp i poolen, men man känner inte någon skillnad i temperatur när man går ner i vattnet. Lite svalkad blir man först när man gått upp och man börjar att lufttorka.

Igår och i förrgår har vi haft trädgårdsmästarna här igen. Den här gången var det våra stora Travellers palmer som fick flytta på sig för att ge plats för tre stora Lipstick-palmer, eller Maak Daeng (=palm + röd). Travellerspalmerna sattes i januari 2007 och var då en meter höga. På drygt två år har de vuxit till en höjd av 5 - 6 meter. De är då inte längre lika fina, bladen börjar att bli fransiga av vinden och de ser oproportioneliga ut. Det var nog i grevens tid vi tog bort dem, för deras rotsystem hade växt rakt ner i den hårda röda jorden och det tog fyra man över tre timmar att gräva sig ner runt rötterna innan de kunde få bort palmerna. När de sedan skulle bära iväg dem hade de hämtat ytterligare tre killar som fick hjälpa till. Palmerna fraktades sedan bort på två små lastbilar. Jag är glad att det inte var jag som behövde jobba så hårt i denna hetta.

I kväll är det sista kvällen för den här gången. För varje gång känns motigare och motigare att ge sig av härifrån. Jag vet att ni som följer bloggen, och som själva har hus i Thailand, vet vad jag pratar om. Man har en klump i magen som börjar ge sig till känna flera dagar innan hemresedagen. Jag vet också att det är dumt att tänka så negativt, det förändrar ju inte det faktum att man måste åka härifrån, men det är lättare sagt än gjort att tänka positivt ibland...

Till er därhemma önskar jag en riktigt trevlig helg!

Kommentarer
Postat av: Lotta

Välkomna hem! Visst känns det konstigt när man går ner i poolen och det är som i ett badkar? Fast det där med avsvalkandet, faktiskt kan man bli avsvalkad om man är i länge. En kväll när vi kom hem och det varit strömavbrott ett tag var det så varmt inne att vi satte på aircon och gick och tog ett dopp. Det hade resten av de som var där också kommit på så vi blev ståendes och snackade i poolen tills vi var alldeles skrynkliga om fingarna. Och då, faktiskt, vart jag lite kall. Konstiga saker händer i Thailand....

2009-04-18 @ 15:06:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0