En skööön dag!

Påskdagen har varit underbart skön, varmt (32 i skuggan), men ibland lite moln som har givit härlig skugga. Vi har tagit det lugnt, promenerat ner till byn till ett ställe som heter Dons café, där finns en engelsk butik som säljer sånt som kan vara svårt att få tag i här i byn, t ex pasta, tomatsåser, kryddor, eget bakat bröd mm. Jag lagade en pasta bolognese till middag, gjord på kycklingfärs. Jag hade packat ner en rejäl bit parmesan hemifrån (ost är väldigt, väldigt dyrt här) så det blev en riktig kalasmiddag. Vi brukar ta någon dag med "vanlig" mat, som omväxling till thaimaten.

Igår var det stora trädgårdsdagen (igen...). Trädgården är mitt stora intresse och nu hade vi bestämt oss för att byta ut ett Lelawadee-träd som, efter att vi flyttade det i höstas, inte ville ta sig riktigt. I stället hade vi beställt en stor fin cocospalm och igår kom trädgårdsmästeriet med trädet. De var sex man som hjälptes åt att bära och plantera palmen. Gissar att den bör vara ca 7 år gammal. Vid 8 - 9 års ålder börjar de ge cocosnötter, så det är bara till att ge sig till tåls så får man snart göra sin egen Pina Colada.

Vi hade också beställt en bonsailiknande växt. Flickan i trädgårdsmästeriet sa vad växten heter på thailändska, men jag kommer inte ihåg namnet. Växten är nu sex år gammal, den ser verkligen häftig ut, men den kommer inte till sin rätt på ett foto egentligen.

I morgon har vi beställt en taxi in till stan. Staffan ska till optikern och prova synen och sedan låta sätta in glas i sina nyinskaffade bågar. De är jättesnygga, inköpta i Stockholm, men som jag kanske skrivit förut, det kostar ungefär hälften att sätta in glasen här jämfört med hemma. Och här kostar inte synundersökningen något dessutom.

Nu har mörkret smugit sig på, klockan är 20.30, det är 30 grader varmt och i skogen här intill (bakom huset har vi djungel och på ena sidan ligger en gummiträdsplantage) hörs allehanda ljud från olika insekter (syrsor?) och fåglar. Man känner verkligen att man är i tropikerna!

Ha en skön söndagkväll i TV-soffan!

Kommentarer
Postat av: Gudrun

Ja här är det söndag kväll framför soffan, ska se på film i kväll, och äta godis från påskägget. Vilken fin bonsai, otroligt vacker, var har ni placerat den undrar jag? Tänk om man kunde ha sån hemma, men det skulle man väl inte ha råd att köpa här hemma i Svedala. Jag får nöja mig med frusna påskliljor just nu...

2008-03-23 @ 19:01:21
Postat av: Turtlan

Det ljudet saknar jag! Så mysigt höra kvällsljudet från naturen bakom på Era breddgrader!

2008-03-23 @ 22:50:48
Postat av: cilla

Va härligt det låter att kunna påta i trädgården så där nu. Bonsaiträdet var verkligen underbart. Så himla roligt att läsa om hur ni har det o vad ni gör där nere. Hoppas ni får en underbar dag i dag och att det går bra med staffans ögon...
kram

2008-03-24 @ 11:36:09
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: britten

här sitter vi mitt emot varandra i kammarn i holmträsk och surfar..med en liten W pinne i glaset..vi har lika kallt som ni har varmt...i ´dag har mamma varit här och farbror med fru på fika..mamma tyckte att renoveringen blir bra...så härligt ni har det och så fint med alla växterna...kram B hälsar

2008-03-24 @ 19:23:05
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: britten

hoppas ni har det lika bra idag som i går...massor med kramar från ett snötäckt H-träsk

2008-03-25 @ 16:06:30
URL: http://pyrobritt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0